Små vaneændringer sparer mange liter brændstof på Lynetteholm

Siden januar 2024 har maskinførerne på Lynetteholm reduceret deres tomgangskørsel markant, og det har allerede resulteret i en besparelse på næsten 20.000 liter brændstof. Denne reduktion er et resultat af et bevidst fokus på at ændre kørselsvaner.

.

Lynetteholm-projektet, som omfatter anlæggelsen af Københavns halvø og stormflodssikring, kræver brug af store maskiner, og derfor er det essentielt at reducere brændstofforbruget og CO2-udledningen under arbejdet.

For at hjælpe med dette er maskinførerne dagligt blevet mindet om at “Drej nøglen. Undgå tomgang” gennem opfordringer på termokopper og digitale skærme i kantinen.

Denne tilgang ser ud til at have haft en stor effekt. Siden januar 2024 er tomgangstiden på projektets maskiner – herunder biler, lastbiler, dumpere, læssemaskiner, gravemaskiner og dozere – reduceret fra cirka 40% til 29%, hvilket svarer til en besparelse på næsten 20.000 liter brændstof. Det skriver By & Havn i et nyhedsbrev.

.

Stor effekt af lille indsats

“Jeg er meget imponeret over, hvordan maskinførerne har taget opgaven på sig og reflekteret over – og ikke mindst ændret – deres kørsel. For det er ikke nemt at ændre vaner.” siger Lise Lund, Aarsleffs bæredygtighedsleder på projektet.

Maskinførerne har blandt andet reduceret tomgangstiden ved at køre i “flow.” Dette sker, når maskinerne arbejder tættere sammen, for eksempel når tre dumpere skal læsses med sten fra den samme gravemaskine. Ved at koordinere deres tempo kan maskinførerne undgå at holde i kø, hvilket ellers kunne have resulteret i tomgang. Dette samarbejde reducerer tomgangstiden og sparer både brændstof og forbedrer luftkvaliteten.

“Lynetteholm-projektet kræver store maskiner, og derfor er det vigtigt, at vi har fået nedsat tomgangstiden, så maskinerne sparer brændstof og dermed også reducerer deres udledninger. Og jeg håber, at initiativet kan være med til at inspirere andre større anlægsprojekter”, siger Hans Vasehus, havnebygmester og anlægschef hos By & Havn.

.

Skift til biodiesel

Et nyt og spændende skridt mod at reducere CO2-udledningen på Lynetteholm er overgangen til HVO Biodiesel. Fra september 2024 er alle Aarsleffs maskiner begyndt at køre på denne 100% biologiske diesel i stedet for fossil diesel.

HVO Biodiesel fremstilles af blandt andet animalsk affaldsfedt, brugt madolie og restprodukter fra majs, og det reducerer CO2-udledningen markant.

Selvom HVO Biodiesel er et vigtigt skridt, forbliver indsatsen for at reducere tomgang kritisk. Foruden de miljømæssige fordele er der også forbedringer i maskinførernes arbejdsmiljø, og erfaringerne fra Lynetteholm kan være en inspiration for andre store anlægsprojekter.

En vigtig del af denne succes er den positive kørselskultur, der er blevet opbygget på Lynetteholm. Dette opnås gennem oplysning, dialog, og møder, hvor maskinførere, bæredygtighedskoordinatorer og chefer samles for at evaluere og dele erfaringer. Disse møder hjælper med at holde fokus på målene og sikre fortsat fremgang i projektet.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*