Nyindrettet SuperBrugsen på Islands Brygge

Af: Anders Bo Petersen

Efter to ugers intensiv ommøblering og en lille ny kiosk er Islands Brygges SuperBrugs blevet frisket op og fået mere luft og plads imellem varerne. Uddeleren ser frem mod flere kunder, men påpeger, at de lokale er de vigtigste.

.

Når du i dag står ved indgangen til SuperBrugsen på Islands Brygge, ligner den sig selv, som den har gjort i mange år efterhånden.

Træder du ind i lokalet, venter der dig en overraskelse. Alt er forandret.

Hvor man plejede at klemme sig ind ad en smal sluse og ind i en grøntsagsafdeling, hvor varerne var presset sammen, skal du nu først gå forbi betalingskasserne til højre og et par montrer med delikatesser.

Først i midten, i venstre side, kan slusen ses, som er blevet bredere. En ny grøntsagsafdeling kommer til syne. Den virker væsentligt luftigere og mere overskuelig at forholde sig til.

.

Presset på plads

Processen med at forandre SuperBrugsen startede for halvandet år siden. Den forholdsvis nye uddeler, Thomas Andersen, som har haft ansvaret i 2 ½ år, kunne se flere muligheder i, at lokalet kunne gøres mere kundevenligt og samtidig øge omsætningen.

“Islands Brygges SuperBrugs er jo super attraktiv, men jeg kunne se, at den manglede plads til flere varer.” Han fortsætter: “Da jeg startede her, ville jeg fornemme, hvordan kundeflowet var, før jeg satte noget i gang”, siger Thomas Andersen. Målet var at skabe en ny SuperBrugs, der fik mere plads, uden at mængden af varer blev mindre.

Fra tanke til idé gik der et års tid. I september sidste år begyndte den egentlige proces. Coops byggeteam gik i gang med at visionere, hvordan det nye lokale skulle se ud.

SuperBrugsens bestyrelse fik besked i december, og på den første mandag i det nye år gik selve den fysiske omrokering i gang.

Kommunikationen til kunderne var på et minimum, da Thomas Andersen mente, at de mere ville blive yderligere stresset, hvis de inden jul også skulle forholde sig til en ny SuperBrugs efter nytår.

.

Nemhed er fremtiden

Som forbruger er du jo vant til, hvor varerne står, når man skal handle ind, men Thomas Andersen mener, at som forretning er man forpligtet til at følge med tiden. Han tror, at folk hurtigt kommer til at vænne sig til den nye indretning efter 3-4 besøg.

“Med den nye indretning er der blevet plads til, at vi kan følge de nye trends, som handler om, at madvareindkøb skal være noget, som er hurtigt og nemt overstået”, siger han.

Han nævner, at der er stor efterspørgsel efter to-go- og conveniencevarer, dvs. salater, sandwiches og færdiglavede retter. Derfor er der også kommet flere montrer til samme. Udover det er der generelt stor afsætning af kageblandinger og asiatiske varer, og han siger:

“Der er en tendens til, at tapas godt kunne blive den næste trend.” Han taler ud fra omsætningen på Islands Brygge.

.

Tager stadig imod kontanter

Ombygningen af lokalet er nu afsluttet, og nu venter Thomas Andersen og ser de næste par måneder an, før der evt. sker småjusteringer i forhold til vareplaceringer.

Udover det bliver de otte scan-selv automater udvidet med to ekstra ved siden af, da de allerede nu har været en kæmpe succes.

“De fleste kunder ønsker hurtigt at kunne betale for deres varer med kort eller app. Hvis man føler sig usikker, står der en medarbejder til rådighed for at hjælpe”, siger han.

Der er dog stadig mulighed for at betale med kontanter, men kun ved kasse 1 ved den lille kiosk.

.

SuperBrugs med 4. største omsætning

Omkring 1. maj sker der nogle mindre ændringer i varegrupperne for at servicere en sommer-målgruppe.

“Vi har en stor omsætning af turister og havnefolkene, som kommer udefra. Dem tager vi hensyn til, men vi vil aldrig tilsidesætte de faste lokale kunder”, siger han.

Islands Brygges SuperBrugs synes at være en forretning, der er klædt på til fremtiden. På trods af dets relative lille størrelse har den vokset på to år til at have Danmarks 4. største omsætning – kun overgået af 2 i København og en i Aarhus.

Over 2500 kunder handler ind hver dag. Dette gør Thomas Andersen stolt.

“Jeg tilskriver dette både vores frugt- og grøntafdeling, men også at vi har en indbydende forretning, som folk holder af at komme i,” slutter han.

1 Comment

  1. Jeg synes den “nye” Superbrugsen er en klar forbedring i forhold til den tidligere (som forresten også var rigtigt god!)
    Mere plads i gangene, mere plads til Frugt&Grønt, mere plads til vin.
    Fed udnyttelse af det lille areal butikken har til rådighed.

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*