Movias bestyrelse har fredag besluttet at forbyde reklamer for pengespil på og i trafikselskabets busser. Beslutningen kommer som svar på en bred opbakning fra en række kommuner og regioner samt det stigende fokus på spilafhængighed i Danmark, særligt blandt unge. De nye regler træder i kraft den 1. september 2025.
.
Flere af Movias ejerkommuner og -regioner har i de senere år opfordret til et forbud mod spilreklamer på busserne.
Samtidig har Movias bestyrelse gentagne gange opfordret de skiftende skatteministre til at indføre fælles regler for spilreklamer i det offentlige rum.
.
Venter ikke på Folketinget
Da en afklaring i Folketinget lader vente på sig, har Movia nu valgt selv at handle og fjerner derfor muligheden for at reklamere for pengespil i og på busserne.
“Vi har lyttet til de mange henvendelser fra kommuner og regioner, som ønsker en strammere regulering af spilreklamer. Vi har et ansvar som offentligt trafikselskab, og vi ønsker ikke, at vores busser bidrager til et voksende samfundsproblem,” siger Movias bestyrelsesformand, borgmester i Hillerød, Kirsten Jensen.
.
Følger andre trafikselskaber
Movia følger således i fodsporene på andre trafikselskaber som Midttrafik, Nordjyllands Trafikselskab og Fynbus, der allerede har indført lignende begrænsninger.
“Vores busser og tog er en vigtig del af det offentlige rum. Vi ved, at spilreklamer især påvirker unge og udsatte grupper, og derfor mener vi, at det er den rigtige beslutning at fjerne spilreklamerne,” siger næstformand i Movia, borgmester i Sorø, Gert Jørgensen.
.
Nu ændres reglerne
Ændringen sker gennem en tilpasning af Movias reklameregler, som gælder for operatører og reklameselskaber.
Movia har orienteret de relevante parter og sikrer et passende varsel, så de kan tilpasse sig de nye regler.
Be the first to comment