Brug parkeringshusene fremover hvis du skal i bil til Middelalderbyen

Nedlæggelsen af 525 almindelige gadeparkeringspladser i Middelalderbyen er nu en realitet. Så skal man alligevel have bil med derind, så skal man benytte de omkringliggende parkeringshuse.

.

Politikernes Byrums- og Trafikplanen for Middelalderbyen er i gang med at blive gennemført. Det har allerede betyder, at for at skabe bedre plads til at gå og cykle, til lokalt byliv og grønne pauser mellem de historiske huse, er størstedelen af gadeparkeringspladserne i Middelalderbyen nedlagt. Eller det der i forvaltningssprog kaldes “omlagt”.

De fleste af de tilbageværende p-båse er reserveret til særlige formål, blandt andet erhvervskøretøjer, handicappede og ambassader. Områdechef Henriette Hall-Andersen har derfor en opfordring til folk, der vil i bil til Middelalderbyen:

”Det er en markant ændret parkeringssituation, så hvis man ikke har mulighed for at komme derind med offentlig transport, til fods eller på cykel, vil jeg opfordre til, at man benytter et af de parkeringshuse, der ligger rundt om Middelalderbyen,” siger hun.

.

Hjælp til beboere med bil

Med beboerlicens til Indre By kan man benytte de fire private p-anlæg på Israels Plads, Vognmagergade 9, Øster Farimagsgade 5 og Nyropsgade 43, hvor kommunen har reserveret et antal p-pladser.

Der er samtidig indført lavhastighedszoner i det meste af Middelalderbyen, hvor man fremover højst må køre 30 km/t. Enkelte af de større veje i området får efter planen også sænket fartgrænsen – dog til 40 km/t i 2025.

Der er også strammet op på reglerne for hvor man må parkere. Biler må kun parkere i afmærkede p-båse. Så er der ingen bås, er der ingen parkering. Og skulle der endelig være en, så er de fleste p-båse er reserveret til særlige formål, bl.a. erhvervskøretøjer, handicappede og ambassader.

150 p-båse er reserveret til erhvervskøretøjer på hverdage kl. 7.00-17.00. Øvrig tid må alle benytte disse p-båse.

Lastbiler over 18 ton må fortsat hverken standse eller parkere i området

Der kan være særlige p-regler i enkelte gader, fx lokale standsnings- og parkeringsforbud.

I alt skal 600 p-pladser på gadeplan omdannes – de sidste pladser i Nørre Kvarter afventer en evaluering af projektet.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*