Stilladsreklamer skal væk fra de historiske bymiljøer

Københavns Rådhus. Foto: Anne Marie Korup / Havnefronten.

Der er bygninger der, om ikke konstant så i hvert fald ret ofte, nærmest er dækket af stilladser og ikke mindst reklameskilte konstant. Det skal politikerne på Rådhuset nu kigge nærmere på. Og står det til borgmester for Teknik- og miljø Line Barfod (EL), så skal der strammes op.

.

Borgesteren stemmer for en stramning af reglerne for ophængning af store reklamebannere på stilladser. Synspunktet er, at størrelsen på bannere skal begrænses i særlige kulturmiljøer, og så skal det koste et gebyr, så forvaltningen kan føre bedre tilsyn.

Alt for mange steder i byen bliver der nemlig sat reklamebannere op på stilladser uden kommunens tilladelse. Det vil Teknik- og Miljøforvaltningen lave om på og foreslår derfor nye retningslinjer, som blandt andet skal gøre reglerne enklere og samtidig strammer reglerne, hvor der må hænge reklamer i byens rum.

.

Nye regler hjalp ikke

Det mener teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) er en rigtig god ide:

”Vi forsøgte at lave nogle nye regler sidste år, men byen er stadigvæk plastret til med kæmpe reklamebannere, så vi er nødt til at gøre mere. Jeg håber, at de nye retningslinjer og det øgede tilsyn kan føre til, at vi kan få styr på det her område, så de bannere, der bliver hængt op, rent faktisk har fået tilladelse, og omfanget bliver mere begrænset,” siger hun.

Med de nuværende retningslinjer må reklamen fylde 40 procent af stilladsarealet, og 60 procent skal være en såkaldt fotostat, der afbilleder bygningen bagved stilladset eller viser den kommende bygning.

.

Begrænsninger på størrelse og zone-forbud

Det krav foreslår forvaltningen at erstatte med vejledende maksimumstørrelser for reklamer, som byrummene kan bære – så bannere for eksempel i nogle særlige kulturmiljøer må være mellem 60-120 m2, op til 250 m2 uden for disse, og 350 m2 ved de større indfaldsveje.

På kulturhistoriske pladser og strækninger som fx Gråbrødre Torv, Kongens Nytorv og i Nyhavn skal stilladsreklamer være helt forbudt.

.

Det skal koste kroner

Derudover skal der fremover lægges et gebyr på ophængning af reklamer, så det fremover kommer til at koste ca. 6 kr. pr. kvadratmeter pr. dag. Det vil sige, at en stilladsreklame på 200 m2 kommer til at koste ca. 1200 kr. pr. dag.

Teknik- og miljøborgmester Line Barfod mener, at taksten er et fornuftigt tiltag:

“Lige nu er vores byrum det vilde vesten. Grunden til, at så mange ønsker at hænge bannere op på stilladserne er jo, at det er en rigtig god forretning. Jeg synes kun, det er rimeligt, at kommunen tager et gebyr, så vi får flere muskler til at sikre, at de regler, der gælder på området, også bliver overholdt,” slutter hun.

Politikerne i Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til de nye retningslinjer på mødet den 27. maj.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*