Sticks’n’Sush solgt til internationale restaurantspecialister

Restaurant i London.

Sticks’n’Sushi er blevet solgt. Det er danske Maj invest, der har solgt ud til den internationale kapitalfond McWin, der driver Gail’s og White Rabbit i Storbritannien, Big Mamma i Frankrig, L’Osteria i Tyskland og flere andre restaurantgrupper i hele Europa.

.

Sticks’n’Sushi har 27 restauranter, hvoraf 12 af dem er i Danmark, mens 12 er placeret i Storbritannien, og de sidste tre ligger i Berlin. Derudover driver kæden tre leverings- og cateringkøkkener i London, der understøtter deres voksende B2B-forretning.

Den danske sushikæde er i dag en ledende international spiller. Siden etableringen i 1994 har virksomheden formået at ekspandere et unikt koncept og et ’nordisk twist’ på det japanske køkken med stor succes i udlandet. Da Maj Invest investerede i virksomheden i 2013, var det primært en dansk restaurantkæde med ni danske restauranter og en enkelt nyligt åbnet restaurant i Storbritannien. I løbet af ejerperioden er der for alvor sat skub i den udenlandske ekspansion med 11 nye restauranter i Storbritannien samt tre i Tyskland, og sushikæden har derigennem etableret sig som et ikonisk brand på den europæiske restaurantscene.

.

Tilfredse med salget

”Vi er utroligt stolte af den udvikling, som Sticks’n’Sushi har gennemgået under vores ejerskab, hvilket tjener som et godt eksempel på Maj Invests tilgang til aktivt ejerskab. Med Sticks’n’Sushi har vi formået at tage et unikt koncept med en særlig ånd og gøre det skalerbart. Vi sælger en virksomhed, der aldrig har haft flere gæster og sidste år leverede rekordhøj omsætning og overskud. Vi er stolte over, at vi sammen med et virkelig stærkt team i og omkring virksomheden ikke bare har indfriet vores egne forventninger, men overgået dem. Salget markerer også afslutningen på vores meget succesfulde fjerde fond,” siger partner Thomas Riis fra Maj Invest.

Ifølge Sticks’n’Sushis administrerende direktør, Andreas Karlsson, deler ledelsen glæden over rejsen med Maj Invest og udsigterne til den næste rejse med McWin.

“Vi har været utroligt glade for samarbejdet med teamet i Maj Invest Equity, som med deres brancheforståelse har været afgørende for, at vi i fællesskab har skabt gode rammer og strukturer til at understøtte vores ekspansion og fremtidige vækstplaner. Salget til McWin, som er en international leder inden for restaurations-og fødevareuniverset, er bevis på, hvor langt vi sammen er kommet i udviklingen af Sticks’n’Sushi. Aftalen med McWin markerer et nyt kapitel for Sticks’n’Sushi. De købte ind i den strategi, vi præsenterede, og deler vores ambitioner for virksomheden. Vi kommer til at accelerere vores vækst på vores eksisterende markeder, Storbritannien, Danmark og Tyskland, men skal også træde ind på helt nye markeder over de næste fem år,” siger Andreas Karlsson.

.

Nye ejere, samme DNA

For Sticks’n’Sushi handler overgangen ikke kun om at åbne flere restauranter, men også om at bevare kernen i forretningen – navnlig medarbejderne. Derfor har det været vigtigt at finde en ejer, der forstår brandets DNA.

”Vi kan ikke udvikle forretningen, hvis vi ikke værner om kulturen, værdierne og menneskene. Den præmis køber vores nye ejere sig fuldstændig ind på. Vi vil vokse og fortsat udvikle vores brand, men vores fundamentale værdier og det, der gør Sticks’n’Sushi unik, forbliver uændret. Vores gæster får den samme madoplevelse, møder den samme passion for service og den samme autentiske oplevelse, som de altid har fået,” siger Andreas Karlsson.

.

Erfaring og ambitioner giver nye muligheder

McWin har prominente kæder som Big Mamma, Gails Bakery, White Rabbit og L’Osteria i deres portefølje, men markerer sig også inden for fødevareteknologier. Her mener Andreas Karlsson også, at der er en stærk synergi.

”Det er en drømmeejer for os. Deres track record inden for restaurationsbranchen taler for sig selv, og de har gang på gang bevist, at de kan skabe sund vækst. Vi kigger hele tiden på at optimere vores egne processer og teknologier – og her kan vi rykke os yderligere med McWin som partner,” siger Andreas Karlsson.

Hos McWin ser de et enormt potentiale for konceptet og anerkender, at man i Sticks’n’Sushi har formået at fastholde en særlig kultur og et stærkt brand i takt med væksten.

“Vi tror på, at gæsterne efterspørger høj kvalitet til en fair pris, god service og en særlig oplevelse, når de spiser ude. Sticks’n’Sushi leverer dette til fulde. Det er afgørende for den videre udvikling af virksomheden at pleje kulturen, værdierne og menneskene, som har muliggjort succesen indtil videre. Andreas og grundlæggerne af Sticks’n’Sushi har skabt et specielt brand og firma. Fundamentet er klart på plads for yderligere vækst både i nye og eksisterende markeder,” siger Harry Goss, partner og leder af Foodservice hos McWin.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*