Rambøll skal hjælpe med arbejdet på den kommende metro

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print

Metroselskabet har lavet en aftale med et joint venture med Rambøll i spidsen. De skal være med til arbejdet på den kommende nye metrolinje M5.

.

Et joint venture bestående af rådgiverne Rambøll og SYSTRA med Gottlieb Paludan Architects som underrådgiver skal hjælpe Metroselskabet med at videreudvikle det grundlæggende design af selve transportsystemet og kontrol- og vedligeholdelsescenteret på M5.

Selvom beslutningen om M5 officielt ikke er endeligt politisk vedtaget i folketinget, så fortsætter arbejdet ufortrødent.

Opgaven omfatter bl.a. teknisk rådgivning ift. kravspecifikation for tog, jernbaneinfrastruktur og de tekniske delsystemer samt grænseflader til anlægsdelen af projektet. Derudover kommer rådgivning ift. drift og vedligehold af metroen. Rådgiveren er dermed med til skabe grundlaget for en god passageroplevelse ved åbningen af M5.

.

Forstålig begejstring over opgaven

”Det er en stor fornøjelse for os at være med til at udvikle et transportsystem, der er er så stor efterspørgsel på hos danskerne som metroen. Samtidig matcher Metroselskabets ambitioner om at udvikle mere bæredygtige transportløsninger rigtig godt med Rambølls ambition om at yde et væsentligt bidrag til at udvikle fremtidens bæredygtige transport. Vi ser meget frem til samarbejdet om at binde byen sammen med en transportform, som er både pålidelig og endnu mere bæredygtig end de eksisterende metrolinjer”, siger Peter Aarkrog, projektdirektør hos Rambøll.

”Vi er stolte over, at SYSTRA sammen med Rambøll og Gottlieb Paludan Architects som underrådgiver er blevet valgt som rådgivere på transportsystemet til den nye M5-linje for Metroselskabet. SYSTRA har været involveret i en ud af to førerløse metroer i verden og på samtlige metrolinjer i Danmark, så det glæder os at kunne bidrage med vores ekspertise til transportsystemet til M5. Vores projektteam har arbejdet på ikoniske projekter som Grand Paris Express, Dubai Metro og Toulouse Metro, og vi ser frem til at bringe denne erfaring i spil for at sikre endnu et effektivt, bæredygtigt og fremtidssikret transportsystem for København”, siger Johan Stranddorf, projektdirektør hos SYSTRA.

.

Fakta om M5

Metrolinje M5 er en ny selvstændig metrolinje med op til 10 stationer, der anlægges fra enten syd eller nord.

Den nye metrolinje M5 skal sikre metro til både eksisterende byområder samt til nye bydele i Østhavnen.

Den sydlige løsning kan desuden være med til at løse kapacitetsudfordringen i den nuværende metro på tværs af havnen.

Metroselskabet har en ambition om at reducere klimabelastningen fra nye metrolinjer, inkl. M5, med 50 pct. sammenlignet med tidligere linjer.

Samtidig skal der være fokus på kundeoplevelsen, Metroens bidrag til byen, herunder social bæredygtighed, samt arbejdet med sikkerhed og arbejdsmiljø både i anlæg og drift.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*