Københavns Kommunes ambitioner om at sænke hastigheden på samtlige veje i byen er blevet bremset af politiet. Projektet ”Ned i fart,” der blev vedtaget i 2021, havde som mål at indføre 40 km/t på en række strækninger og skabe 30 km/t-zoner i flere kvarterer. Men politiets afslag på flere centrale veje betyder, at hastigheden forbliver uændret på en række af disse strækninger. Transportministeriet har netop stadsfæstets politiets afgørelse.
.
Transportministeriet har nu stadfæstet politiets beslutninger, hvilket betyder, at kommunen ikke får mulighed for at gennemføre hastighedsnedsættelser på flere af de større veje med høj trafikbelastning. Kommunen har klaget over afslaget på 14 strækninger, men indtil videre er det kun lykkedes at få godkendt syv. Det viser et notat fra Teknik- og Miljøudvalget, som er sendt til de politiske partier bag aftalen på Københavns Rådhus.
”Vi har nu besluttet ikke at forfølge yderligere sager, da vi forventer, at Transportministeriet vil stadfæste politiets afgørelser i de resterende tvister,” udtaler Peter Højer, vicedirektør i Teknik- og Miljøforvaltningen.
.
Nogle steder blev godkendt
På trods af afslagene har kommunen formået at sænke hastigheden på 36 strækninger og fået politiets samtykke til yderligere 44. Der er desuden opnået tilladelse til at oprette 30 km/t-zoner på Indre Østerbro, Islands Brygge og i Middelalderbyen i Indre By, som etableres i løbet af 2024.
Kommunen arbejder også på at få politiets godkendelse til lignende hastighedszoner i andre områder.
Planen om at anlægge yderligere 40 km/t hastighedszoner i byens yderområder afventer dog beslutninger fra forligskredsen, som mødes igen til maj næste år. Indtil da betyder Politiets nej, at der ikke sker mere i alle de mange projekter.
.
Ny lov kan redde kommunen
En mulig redning findes dog i den kommende finanslov for 2025. Her foreslås det, at politiets opgaver med vejens udnyttelse og indretning overdrages til vejmyndighederne. Det kan potentielt ændre politiets rolle i fremtidige beslutninger om hastighedsnedsættelser.
Kommunen vil fortsætte med at informere forligskredsen om projektets fremdrift og sikre, at alle godkendte strækninger får indført de planlagte hastighedszoner inden juni 2025.
Be the first to comment