Københavns Kommune har igangsat den offentlige høring om miljøkonsekvensrapporten for den nye, mulige metrolinje M5. De næste otte uger og frem til den 26. september har alle mulighed for at give deres mening til kende.
.
København kan få en ny metrolinje, M5, der skal betjene de nye byudviklingsområder i Østhavnen, herunder Lynetteholm. Nu er miljøkonsekvensrapporten om metrolinjen sendt i høring.
Metrolinjen kan både anlægges som en sydlig løsning, der kører mellem København H, via Amager, Østhavnen og Lynetteholm videre til Østerport, samt en nordlig løsning, der kører mellem Østerport og Lynetteholm. Begge linjer kan på sigt udbygges, så Østerport og København H forbindes via Indre Nørrebro og Frederiksberg.
.
Hvad betyder det for miljøet?
Metroselskabet har udarbejdet den lovpligtige miljøkonsekvensrapport, der gennemgår de maksimale mulige påvirkninger på miljøet og byen ved at anlægge metrolinjen M5.
Formålet med rapporten er at få mulighed for at undgå eller mindske væsentlige negative påvirkninger på by og miljø, inden arbejdet med at anlægge det store infrastrukturprojekt går i gang. Det kan fx handle om trafikomlægninger, støj og inddragelse af byrum.
.
Bliv hørt
Høringssvar skal indsendes via Københavns Kommunes høringsportal (link):
Høringsperioden løber fra d. 1. august og frem til d. 26. september 2024.
Der afholdes i forbindelse med høringsperioden to borgermøder:
Onsdag d. 21. august kl. 19-21 i Kulturhuset Islands Brygge.
Tirsdag d. 27. august kl. 16-18 (digitalt).
Du kan finde mere information om høringen og borgermøderne på www.metrolinjem5.dk
.
Den videre process
Efter høringsperioden vil Københavns Kommune behandle de indkomne høringssvar og udarbejde en hvidbog, som vil indgå i den endelige politiske behandling af miljøkonsekvensrapporten og udkastet til § 25-tilladelse.
Begge dele forventes klar ultimo 2024.
1. August til 26. september 2024: Offentlig høring af miljøkonsekvensrapport for metrolinje M5 og udkast til § 25 tilladelse.
Ultimo 2024: Københavns Kommunes Økonomiudvalg og Borgerrepræsentation forventes at behandle hvidbogen og §25 tilladelse.
Det er Metroselskabets ejerkreds, som består af staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, der beslutter, hvilken metrolinje som skal anlægges til Østhavnen.
Herefter skal Folketinget vedtage en anlægslov, hvorefter § 25 tilladelsen kan meddeles til Metroselskabet, inden selskabet kan gå i gang med at anlægge metrolinje M5.
Går alt efter planen, så kan de første passagerer kører med i år 2025/26.
2 Comments
Lad os ikke gentage fejlen fra Amager med en metro pløjende igennem landskabet i en højbane. Lad os i stedet få gravet metroen ned under jorden til gavn for både miljø og københavnere.
Grøn bynatur er blevet udpeget som allerhøjeste prioritet blandt kommunens borgere. Det fremgår af kommunens egen planstrategi for 2023. Det er derfor svært for mig at forstå, at man overvejer at henlægge en højbane i et område af dejlig grøn bynatur, der hver dag benyttes af mange mennesker. Det står i direkte kontrast til kommunens egen strategi og til alles ønsker. På Margretheholm bor mange mennesker, der formodentlig flere gange har overvejet at flytte ud af byen da de fik børn og da børnene blev lidt større. Flytte ud i mere natur og fredeligere omgivelser. Det har vi ihvertfald selv en del gange. Men det er bynaturen, der har holdt os i byen. Muligheden for at gå en lille aftentur i det grønne, gå ned at bade, ligge sig i græsset, kælke om vinteren. Vores børn spiller fodbold, hopper i trampolin, leger rollespil og de små fisker krabber. Det er hvad bynaturen kan og det er det der har holdt os i byen. Og jeg må så bare konstatere at vi ikke er alene. Margretheholm er blevet et ekstremt velfungerende og populært område! Ikke kun for os, men for en del andre Christianshavnere og folk længere væk fra. Her er også mange turister og det er tydeligt, at området vises frem. Vi er glade for at bo her. I de første mange år var det en byggeplads, nu er det blevet så fint. Jeg kan ikke bære tanken om, at det bliver en byggeplads igen og at der efter det etableres en højbane. Hvis der skal være en metro, så grav den ned! Ørestad viser os hvor grimt det kan blive. Og hvor mennesketomt der bliver efterfølgende. Vi vil ikke have en Ørestad herude! Og vi håber politikerne er kloge nok til at se det. Her er mange mennesker herude nu af en grund – det er fordi der er dejligt. Det er fordi vi som byboere har brug for at kunne trække vejret. Det er virkelig et skrækscenarie for os at bliver påvirket af årelang støj og støv og så få noget vi ikke vil have! Og så er det tankerne om at flytte fra byen kommer igen. Men det er ærgerligt, for jeg elsker København.