Nu får børn og unge lettere adgang til hjælp fra Københavns Kommune

Foto: Københavns Kommune.

Det skal være nemmere for børn og unge under 18 år at finde vej til hjælp i Københavns Kommune, når de har behov for vejledning og støtte. Københavns Kommune har derfor lanceret en ny digital indgang, der er særligt målrettet børn og unge.

.

Børn og unge har fået et nyt, lettilgængeligt onlineunivers på Københavns Kommunes hjemmeside. Her kan de blive klogere på deres rettigheder, se videoer om, hvad det vil sige at have en sag i kommunen, få svar på ofte stillede spørgsmål og finde kontaktoplysninger på medarbejdere.

Ambitionen bag den nye indgang til kommunens hjemmeside er, at det skal være nemmere for børn og unge i København at finde frem til den rette hjælp i kommunen.

Onlineuniverset, som gik i luften 1. april 2024, er for alle københavnske børn og unge, der har brug for vejledning eller støtte fra kommunen.

Det kan blandt andet være, hvis barnet mistrives, oplever misbrug eller vold i hjemmet eller på anden måde har det svært.

.

Unge har brug for en hånd

”Flere og flere børn og unge i København oplever mistrivsel og kan have brug for hjælp i nogle af Socialforvaltningens mange tilbud. Men en kommune kan være et meget abstrakt begreb for et barn, og derfor er det vigtigt, at vi også tilbyder hjælp i børnehøjde. Én ting er, at børnene skal kunne finde vej til hjælp fra kommunen. En anden er, hvor længe de skal vente, før de får den, og lige nu er ventetiden alt for høj i det meste af landet. Den udvikling skal vi have vendt, og det kræver i sidste ende, at kommunerne får de nødvendige ressourcer til at følge med den stigende efterspørgsel. Men det her er et godt og vigtigt første skridt, hvor vi får åbnet forvaltningen mere op for børn og unge”, siger Socialborgmester Karina Vestergård Madsen (Enh.).

.

Ny lov slår igennem

Den nye digitale indgang til Københavns Kommune er et udslag af Barnets lov, der blev indført med effekt fra den 1. januar 2024, og som forpligter alle landets kommuner til at have en synlig og lettilgængelig indgang på deres hjemmesider, der er specifikt målrettet børn og unge.

Via den digitale indgang skal det være let for børn og unge, som selv er i stand til at navigere på en hjemmeside, at finde oplysninger om, hvem de kan kontakte og hvordan, hvis de har behov for hjælp og vejledning.

Socialforvaltningen i Københavns Kommune holder løbende øje med trafikken på hjemmesiden og vil også løbende foretage justeringer, hvis der er behov.

Find vej til hjælp, hvis du er under 18 år

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*