Minimalistisk kunst på weekendens Enter Art Fair 2024 i Lokomotivværkstedet

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print

Den sjette udgave af Enter Art Fair slog i går dørene op til Nordens største kunstudstilling i Lokomotivværkstedet bag Fisketorvet. Denne gang med dansk og international kunst fra 96 gallerier fra 46 byer i 20 forskellige lande rundt om i verden.

.
Blandt udstillerne er det københavnske galleri ’Weinberger Schandorff’, der viser konkret og minimalistisk kunst af den debuterende danske kunstner Rasmus Refer, Hans E. Madsen (DK), og Katrin Bremermann (DE).

Rasmus Refers mest bemærkelsesværdige værk ved dette års udgave af Enter Art Fair er uden tvivl den 450 kilo tunge ’Vippeskulptur’, der er skabt i sort Duvhult-granit.

Et værk der med en minimal kontaktflade med gulvet nærmest svæver i rummet.

Duvhult-granit er en klodens mest finkornede sorte stenarter – og derfor særlig eksklusiv.

.

Del af skulpturpark

Udover vippeskulpturen er fem af Rasmus Refer’s stringente skulpturer i blankpoleret stål blevet udvalgt som en del af Enter Art Fair 2024’s skulpturpark i området uden for Lokomotivværkstedet.

Udover Rasmus Refer præsenterer Galleri Weinberger Schandorff, som nævnt tidligere, den danske lyskunstner, Hans E. Madsen og den tyske billedkunstner Katrin Bremermann.

Hans E. Madsen har gennem sit mangeårige kunstnerisk virke markeret sig med sine stedsspecifikke totalinstallationer i det offentlige rum.

Med lys som sit primære medium, skaber Hans E. Madsen værker i karakteristiske ekspressive farvekombinationer og synlige konstruktioner, der forholder sig specifikt til det pågældende rum og inviterer sit publikum til interaktion.

Han er er uddannet fra Art Academy of Ljubljana (1981) og Aarhus Kunstakademi (1982), og har udstillet i både ind- og udland. Og nu også på Enter Fair 2024.

Katrin Bremermann kombinerer primær abstraktion med et spontant udtryk for at skabe todimensionelle malerier.

Hun har i de senere år, i stigende grad, flyttet sin kunst til det ”formede lærred”, hvor maleriet afviger fra sin normale, flade, rektangulære form.

Bremermanns praksis legemliggør en dybtgående udforskning af geometrisk abstraktion i en stadig fornyende samtale med sig selv og de øvrige udstillede værker.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*