Metroselskabet aner stadig ikke hvornår Sydhavnsmetroen åbner

Selvom metroen skulle være åbnet i 2023, så ved Metroselskabet stadig ikke hvornår linjen åbner. Men forventningen er, at kunne melde den konkrete dato ud cirka tre måneder før åbningen. Med metrolinjen M4 forlænges med fem nye stationer i Sydhavn og Valby.

.
Selvom linjen både er forsinket og åbningsdagen stadig ikke kendes, så er der glæde i det politiske miljø over, at metroen snart kommer.

“Metroforlængelsen til København Syd vil binde byen bedre sammen og gøre bydelene endnu mere attraktive at bo og arbejde i. Jeg er derfor rigtig glad for, at vi nu kan melde ud, at vi åbner de fem nye metrostationer i Sydhavn og Valby til sommer. De vil tilføje nyt liv til lokalområderne – og faktisk også til hele byen og regionen. Metroen gør København mindre og større på samme tid. Den gør det lettere og klimavenligt at rejse fra den ene ende af byen til den anden. Sammen med cyklen skal attraktiv kollektiv transport være det naturlige valg i vores by, og derfor skal vi have meget mere metro i København”, siger overborgmester i Københavns Kommune, Sophie Hæstorp Andersen (S).

.

Havnen forbindes i syd og nord

Når den nye sydlige del af M4 bliver taget i brug, kan man rejse direkte mellem Orientkaj i Nordhavn og København Syd. Undervejs kan man skifte til M3 Cityringen på seks stationer og til linjerne M1 og M2 på Kongens Nytorv. Derudover bliver det muligt at skifte mellem både S-tog og regionaltog på København Syd, København H og Østerport samt S-tog på Nordhavn.

”Når fem nye stationer bliver tilføjet Metroen til sommer, vil den kollektive transport i hovedstaden blive endnu mere robust og tilgængelig, idet passagerne vil få flere forbindelser ud og ind af byen, til resten af landet og på længere sigt ud i Europa. København Syd bliver en af Danmarks største stationer, hvor vi forventer, at passagerer dagligt stiger af eller på et metrotog mere end 30.000 gange”, siger borgmester i Frederiksberg Kommune, Michael Vindfeldt (S).
.

Åbner til tiden

Arbejdet med metroforlængelsen til Sydhavn og Valby begyndte i august 2018 og har på trods af både coronapandemi og pres på forsyningskæden – næsten – holdt sig på sporet i alle fem år – og det vil altså inden længe komme en hel masse københavnere til gavn.

Der er dog fortsat en række vigtige leverancer og milepæle, der skal nås, før Metroselskabet kan sætte en konkret dato for åbningen – hvoraf den allerstørste milepæl bliver godkendelsen fra Trafikstyrelsen til at køre med passagerer.

Men først skal de fem nye stationer kobles på det eksisterende metrosystem, hvilket bl.a. vil påvirke driften på M3 og M4, idet det samlede styresystem skal testes og justeres. Derudover er der sandsynlighed for, at passagererne vil opleve andre mindre forstyrrelser i Metroens ellers stabile drift frem mod åbningen.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*