Københavns Lufthavn kom ud af 2023 med et overskud før skat på DKK 398 millioner. Selvom regnskabet afspejler, at lufthavnen er på vej tilbage efter covid-19 pandemien, er Københavns Lufthavn dog fortsat tynget af stor gæld fra pandemien. Det skriver selvskabet i en pressemeddelelse.
.
De rejsende er på vej tilbage efter covid-19 pandemien, og i 2023 rejste 26,8 millioner passagerer gennem lufthavnen. Det er en stigning på 21% sammenlignet med året før, men stadig kun 88% af niveauet i 2019 – året inden pandemien. Den samlede omsætning landede på DKK 4,1 milliarder, hvilket er en stigning på 15% i forhold til 2022, men et fald på 7% i forhold til 2019.
“Vi mærker fortsat en stigende rejselyst. Passagerne kom for alvor tilbage i 2023, og der er høj aktivitet i terminalerne. På årets travleste dage gik flere end 100.000 rejsende gennem lufthavnen for at komme til eller fra en af de 321 direkte ruter, der går mellem København og 164 destinationer ude i verden. På trods af fremgangen er vi fortsat ikke på niveau med 2019. Vi mangler 12% af vores passagerer – og det kan mærkes”, siger CEO Christian Poulsen.
.
Putins krig giver problemer
Luftfarten er fortsat globalt udfordret af krigen mellem Ukraine og Rusland. Lukningen af det russiske luftrum for europæiske flyselskaber har gjort det svært at tiltrække nye ruter til Asien, da flyselskaberne er tvunget til at flyve enten syd eller nord om Rusland.
“Vi ender året med et relativt tilfredsstillende resultat. Men vi er samtidig i en situation, hvor vi slæber på en stor gæld, som vi skal nedbringe. Krisen har medført et gældsniveau, som presser vores økonomi. Derudover er det blevet markant dyrere at drive lufthavnen. Vi oplever generelt stigende priser, øgede udgifter til lønninger og en række nye lovkrav, vi skal leve op til”, siger Christian Poulsen.
.
Omsætningen stiger
Årets aeronautiske omsætning fra flytrafikken landede på DKK 2,2 milliarder, en stigning på 18% i forhold til 2022, men et fald på 9% i forhold til 2019.
Indtjeningen i den ikke-aeronautiske del af virksomheden med shoppingcenter, udlejning, parkering og hoteller er afgørende for Københavns Lufthavns evne til at investere. I 2023 endte omsætningen på DKK 1,9 milliarder, en stigning på 12% i forhold til 2022, men 3% under 2019-niveauet.
“Det er en udfordring, at vi både skal investere og samtidig nedbringe gæld. Vi har en række nødvendige og kostbare investeringer, der skal sikre, at vi også i fremtiden er en attraktiv lufthavn for passagerer, flyselskaber og for Danmark. Det er helt afgørende for vores land, at der er en velfungerende international lufthavn med gode forbindelser ud i verden”, siger Christian Poulsen.
.
Rammevilkår på plads
I 2023 kom to afgørende rammevilkår på plads for Københavns lufthavn. I august blev lufthavnen og flyselskaberne enige om en aftale om de takster, flyselskaberne betaler for at bruge baner, terminaler og services.
“Vi fik forhandlet en god, fælles aftale på plads med de største flyselskaber i lufthavnen. Nu har både vi og flyselskaberne i de kommende år en forudsigelighed i vores forretninger. Taksterne er fundamentet for vores økonomi og evne til at investere i fremtidens lufthavn, den grønne omstilling og fastholde positionen som internationalt trafikknudepunkt,” siger Christian Poulsen.
I december vedtog Folketinget en ny rammelov for Københavns Lufthavn. Loven giver lufthavnen mulighed for at frigive et område inden for lufthavnens eksisterende areal til at udvikle lufthavnen og f.eks. bygge standpladser, der passer til nye moderne flytyper.
.
Udvikle lufthavnen
“Den nye rammelov giver os mulighed for at fastholde positionen som et vigtigt trafikknudepunkt i Nordeuropa. Det er vigtigt, at vi fortsat kan levere en effektiv drift og forblive attraktive for både flyselskaber og passagerer – ellers vil Danmark tabe terræn til landene omkring os”, siger Christian Poulsen.
Københavns Lufthavn er i fuld gang med at istandsætte og udvide Terminal 3, som er lufthavnes største investering i nyere tid. Udbygningen af terminalområdet forventes at stå klar i 2028.
“Vi skal hele tiden sørge for at være en effektiv lufthavn, og vi skal være attraktive for flyselskaberne og passagererne. Derfor er vi i gang med at skabe mere plads. Vi udvider bagageudlevering til dobbelt størrelse, bygger en større paskontrol og udvider terminalområdet til passagererne med lounges, nye spisesteder og butikker. Det er vigtigt at vi opretholder positionen som Nordeuropæisk trafikknudepunkt med direkte flyforbindelser, hvilket er afgørende for regionens økonomiske udvikling og for at fremme handel og turisme i Danmark,” siger Christian Poulsen.
.
Forventninger til 2024
I 2024 forventes en vækst i omsætningen på 20% primært drevet af de nye takster, der trådte i kraft 1. januar 2024 samt et stigende passagertal. Københavns Lufthavn forventer at passagertallet stiger til omkring 29 millioner i 2024. Forventningerne til det finansielle resultat er dog usikre på grund af de fortsatte geopolitiske og makroøkonomiske påvirkninger. En forringelse af disse faktorer kan påvirke rejselysten og København Lufthavns finansielle forventninger negativt.
Hvis passagertallet når op på omkring 29 millioner, forventes resultatet før skat at blive mellem DKK 1,15 milliarder og DKK 1,35 milliarder. Her vil passagervæksten spille positivt ind, mens højere driftsomkostninger i forhold til 2023 påvirker negativt. De højere driftsomkostninger forventes primært at skyldes øgede passagerrelaterede aktiviteter, lovkrav, lønstigninger og inflation.
Be the first to comment