Udbuddet af butikslokaler har aldrig været større i hovedstaden, viser nye tal fra Ejendomstorvet.dk. Klassiske handelsstrøg har det hårdt, men samtidig udvider nogle kæder. Og så har to erhvervsmæglere en anbefaling til politikerne.
.
Med et udbud på 74.500 kvadratmeter har butikskæder og iværksættere aldrig før haft så meget at vælge imellem i området København by med selve København samt Frederiksberg, Tårnby og Dragør. Med andre ord: Op til årets julehandel har hovedstaden rekordmange ”til leje”-skilte foran tomme lokaler til butikker og spisesteder. Det viser nye tal fra Ejendomstorvet.dk, landets største portal for erhvervslokaler.
Det samlede areal med tomme butikker svarer til 25 Meny- eller Føtex-supermarkeder – eller til godt og vel 10 fodboldbaner. De ledige lokaler findes både i shoppingcentre, gågader, sidegader – ja over hele landet.
.
Rigtig meget tomt
”Vores data går tilbage til 2003, og vi har aldrig før registreret så stort udbud i kvadratmeter i hovedstaden. Målt i procent af det samlede butiksareal ser det knap så dramatisk ud – så er udbuddet i 4. kvartal på 3,4 pct. eller det højeste i lidt over fire år. Det hænger sammen med, at der også kommer nye butikslokaler, når hovedstaden vokser med nye kvarterer, fx i Sydhavnen og Ørestad og på Islands Brygge og Nordhavn. Men også hér står en del tomt, og lige nu byder hovedstaden altså på ekstra mange lokaler til butikskæder og forretningsdrivende,” siger Jakob Wegener, administrerende direktør for Ejendomstorvet.dk.
Aktuelt har Ejendomstorvet.dk et udbud på knap 11.300 erhvervslejemål og ejendomme over hele landet, heraf 2.200 lokaler til butik, café eller kaffebar.
Af dem ligger 320 i København, 42 på Frederiksberg og 12 i de to amagerkommuner.
Portalen drives på foreningsbasis af landets ejendomsmæglere og uden krav om overskud, ligesom boligportalen Boligsiden.dk.
.
Flytter væk fra sidegaderne
”Det er blevet sværere at udleje lokaler i sidegaderne, ligesom vi ser, at detailhandlende, som før ville have åbnet butik nummer to, nu er blevet mere forsigtige. Det afspejler, at mange forbrugere efter de kraftige prisstigninger sparer på nyt tøj og nye sko, selv om de stadig bruger penge på dagligvarer og lidt sjovere ting som at spise ude. Men udlejningerne er slet ikke gået i stå, og jeg forventer, at tomgangen vil falde i løbet af 2025,” siger Kristian Hartmann, partner og direktør for La Cour & Lykke med speciale i butikslokaler og mindre kontorer i hovedstaden.
Han tilføjer, at hovedstadens lukkede Aldi’er og Irma’er efterhånden er overtaget af andre – en del af kæder som Jysk og Normal, der stadig vokser. Desuden har byggemarkederne jem & fix, Harald Nyborg og Silvan åbnet nye, kompakte city-afdelinger.
”Butikker uden for kæderne har sværere ved at klare sig: De kan ikke købe ind til lige så lave priser som kæderne, og de har sværere ved at håndtere det netsalg, som for mange forbrugere er et vigtigt supplement til de fysiske butikker. Samtidig mærker modebutikker, at genbrug vinder frem, og vi frygter, at tomgangen kan stige yderligere i hovedstaden,” lyder det fra Peter Bech, direktør for detail hos Colliers International i København.
.
Gælder det meste af byen
De to mæglere kan ikke registrere større forskelle mellem de forskellige bydele. Til gengæld er det tydeligt, at butikkerne koncentreres, så selv klassiske forretningsstrøg er under pres.
”Dagligvarebutikkerne ligger stadig mange steder, men de mere specialiserede butikker, fx med tøj, samles på større handelsstrøg. Forretningsgader som Borups Allé, Roskildevej og Ålekistevej får længere mellem butikkerne, det samme gælder dele af Amagerbrogade,” siger Kristian Hartmann fra La Cour & Lykke.
.
Værre i mindre byer
”På landsplan har mindre købstæder store udfordringer med at fastholde butikker. I hovedstaden gælder det samme for strækninger på selv traditionelle forretningsgader, fx dele af Vesterbrogade og Østerbrogade og også et klassisk butiksstrøg som Gl. Kongevej,” supplerer Peter Bech fra Colliers International.
Både sundhedsklinikker – fx læger, tandlæger og fysioterapeuter – og skønhedsklinikker har dog vinden i ryggen.
Derfor opfordrer begge erhvervsmæglere de fire hovedstadskommuner til at indføre mere smidige regler, så det bliver lettere at åbne klinikker i butikslokaler, der ellers ville stå tomme.
København, Frederiksberg samt Tårnby og Dragør har i alt 2,2 mio. kvadratmeter lokaler til detailhandel. Det svarer til knap 11 pct. af det samlede butiksareal i hele landet.
.
Tendenser for detaillokaler i hovedstaden
· Opgjort i kvadratmeter er tomgangen den højest målte nogensinde (data går tilbage til 2003)
· Forbrugerne er tilbageholdne, selv om beskæftigelsen er rekordhøj
· Forbrugerne køber stadig dagligvarer og spiser ude, men sparer på tøj, sko og andre udvalgsvarer
· Handlen koncentreres på færre steder: Sekundære handelsgader har det svært, og selv de største handelsstrøg får strækninger med få eller ingen butikker
· Genbrug vinder frem – på bekostning af modebutikker
· Flere kæder vokser, fx Jysk, Normal og den nye Alma Madmarked
· Hovedstadens lukkede Aldi’er og Irma’er er efterhånden opsuget af andre
· jem & fix, Harald Nyborg og Silvan åbner nye, kompakte city-byggemarkeder
· Det er sværere at udleje lokaler i sidegader – det kan være et tegn på færre iværksættere end før
· Butikker uden for kæder får sværere ved at indkøbe varer til gode priser og har sværere ved at supplere med hjemmeside og netsalg
· Politikerne bør lette adgangen for sundheds- og skønhedsklinikker i tomme butikslokaler (anbefaling fra mæglere)
Be the first to comment