København har modtaget 35 millioner kroner til at udvikle nye metoder for bæredygtig turisme og skal lede et nyt EU-projekt ved navn CULTIGEN.
.
Projektet har, i følge en pressemeddelelse fra Københavns Kommune, til formål at kortlægge og udvikle løsninger, der kan sikre en balanceret vækst i turismen, samtidig med at antallet af turister i byen stiger.
Dette skal blandt andet ske ved at sprede turismen til flere bydele og dermed reducere presset på de mest besøgte områder. En strategi, som Københavns Kommune har forfulgt i et par år.
Derfor er Kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard også glad for projektet, for turismen er en vigtig del af København, og hun er glad for bevillingen skal sætte fokus på netop bæredygtig turisme uden for de kendte turistmagneter i byen som Nyhavn, Amalienborg osv.
“Vi skal vise turisterne det unikke ved København, og en måde at gøre det på er ved at sprede turismen til bydele, som københavnerne selv bruger. Saxogade er et godt eksempel med sine mange lokale, bæredygtige og socialt ansvarlige virksomheder. Måske kan vi med projektet skabe flere områder som Saxogade,” siger Mia Nyegaard.
.
Forventer flere og flere turister
I København forventer man, at antallet af overnatninger i byen stiger markant frem mod 2030. Det stiller krav om nye løsninger, der kan sikre en mere balanceret og bæredygtig udvikling.
København står over for de samme udfordringer, som mange andre storbyer oplever med stigende turisme.
Derfor vil CULTIGEN fokusere på en række initiativer, der skal udvikles over de næste tre og et halvt år. Målet er at skabe et solidt grundlag for strategier, der kan sikre bæredygtig turismeudvikling, både i København og andre storbyer, lyder det i pressemeddelelsen.
.
Mange parter i projektet
Projektet omfatter flere centrale samarbejdspartnere. Aalborg Universitet vil ifølge pressemeddelelsen udvikle digitale værktøjer til at måle turisters adfærd og fremme dialogen mellem borgere og turister.
Nationalmuseet og Københavns Museum vil stå for at udvikle nye kulturelle aktiviteter, som skal tiltrække besøgende til flere af byens kvarterer.
Wonderful Copenhagen skal med deres erfaring fra tidligere initiativer som Comeback Copenhagen og Tourism Together støtte turismeaktører i at nå et bredere publikum.
Ifølge pressemeddelelsen vil CULTIGEN også få hjælp af We Do Democracy, som skal arrangere borgersamlinger og facilitere dialogen med lokale foreninger, og StoryHunt, der skal udvikle nye turismeprodukter med fokus på at sprede turismen mere jævnt over hele byen.
Projektet er støttet af European Urban Initiative med en bevilling på 35 millioner kroner og ledes af Københavns Kommune i samarbejde med Aalborg Universitet, Wonderful Copenhagen, Nationalmuseet, Københavns Museum, We Do Democracy og StoryHunt.
CULTIGEN forventes at spille en central rolle i Københavns fremtidige strategi for bæredygtig turismeudvikling, skriver kommunen i pressemeddelelsen.
Be the first to comment