DEBAT: Manglende parkeringspladser må ikke bremse hjemmeplejens indsats i København

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print
DEBAT Af sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF) og teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL).

Mange københavnere kender til udfordringen med at finde en parkeringsplads. Det kan være superirriterende og frustrerende. Men for hjemmeplejens medarbejdere kan det – især om natten – være så besværligt, at det faktisk bliver en reel forhindring for at passe deres arbejde.

Mens byen sover, og gaderne ligger øde, triller kommunens hjemmeplejebiler troligt rundt. Fra den ene til den anden til den tredje borger, som i løbet af natten har brug for hjælp til f.eks. toiletbesøg eller medicinindtag.

Natplejens medarbejdere har nok at se til, og tiden skal derfor bruges klogt. Desværre oplever mange medarbejdere, at de bruger en del af den kostbare tid på at lede efter en ledig parkeringsplads, som særligt i aften- og nattetimerne visse steder kan være svære at finde.

Derfor ender plejepersonale til tider med en parkering langt fra borgerens hjem eller endda en desperat ulovlig parkering, som medarbejderen risikerer en bøde for.

.

Skal ikke bruge tiden på at lede efter p-plads

København mangler – som de fleste andre kommuner – medarbejdere i hjemmeplejen, og derfor holder det selvfølgelig ikke, at de medarbejdere, vi har, skal bruge dyrebar tid på at køre rundt og lede efter en parkeringsplads. Tiden skal de bruge på borgerne!

Og nu er der er håb om bedre arbejdsforhold, for Teknik- og Miljøforvaltningen har forslået en god løsning på udfordringen – en løsning som Sundheds- og Omsorgsforvaltningen bakker op.

.

Får adgang til reserverede pladser

På den baggrund har et flertal i Teknik- og Miljøudvalget for nylig besluttet at prioritere dedikerede parkeringspladser til hjemmeplejen.

Fra 2025 vil hjemmeplejen dermed få adgang til næsten 10.000 særligt reserverede parkeringspladser, herunder el-delebilspladser og erhvervspladser, samt undtagelser fra krav om opladning og tidsbegrænsninger på ladepladser.

Samtidig har udvalget givet grønt lys til parkering i den kommende forbudszone i Middelalderbyen, når københavnerne skal have hjemmeplejebesøg, og det vil desuden blive undersøgt, om også ambassadepladser kan tages i brug af hjemmeplejen.

Sidst, men ikke mindst, vil vi undersøge muligheden for at få ændret loven, så hjemmeplejen også kan få mulighed for at parkere på yderligere ca. 1.600 særligt reserverede parkeringspladser.

Hvis disse lovændringer bliver vedtaget, vil hjemmeplejen i 2025 samlet kunne benytte sig af ca. 11.400 særligt reserverede parkeringspladser.

.

Holder der kun i kort tid

Manøvren her har ikke til hensigt at øge konkurrencen om p-pladserne generelt i byen. Hjemmeplejen holder ofte kun ved hver adresse i kort tid og kører så igen, så vi forventer ikke, at det vil blive til gene for andre bilister, at de cirka 80 biler, som kommunens medarbejdere kører i hver aften og nat, får mulighed for at optage en reserveret p-plads, når ældre borgere skal hjælpes.

I dagtimerne bruger vi i øvrigt cykler alle de steder, det er muligt. Men det er klart, at vi også har brug for biler, når der er langt mellem adresser og ved for eksempel aften- og nattevagt.

Ved at give hjemmeplejen adgang til flere parkeringspladser kan vi forhåbentlig hjælpe til at sikre, at vores medarbejderne kan udføre deres arbejde, yde pleje og omsorg uden hindringer og med den nødvendige ro og sikkerhed.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*