Christianshavns Lokaludvalg foreslår tunnel til Metro M5 helt til Refshaleøen

Christianshavns Lokaludvalg har i sit høringssvar til Københavns Kommunes og Trafikstyrelsens høring om Metro M5-projektet slået fast, at de foretrækker en tunnel fremfor en højbane på strækningen mellem Prags Boulevard og Refshaleøen. Lokaludvalget argumenterer, at en tunnel er den eneste acceptable løsning, da en højbane vil have alvorlige konsekvenser for områdets udvikling og rekreative værdier.

.

“Christianshavns Lokaludvalg vil pege på varianten med en tunnel mellem Prags Boulevard og Refshaleøen som eneste acceptable løsning. Det følger heraf, at vi er stærkt imod planerne om at anlægge metrolinjen som højbane efter Prags Boulevard mod Refshaleøen,” skriver lokaludvalget i høringssvaret. Dermed peger Lokaludvalget på en af de linjer, som netop nu undersøges.

Lokaludvalget understreger, at metrobyggeri er en langsigtet investering, og at det derfor er vigtigt at vælge den løsning, der bedst tjener København på lang sigt.

“Når først metroen ligger der, er den permanent. Derfor er det vigtigt, at der vælges de mest hensigtsmæssige løsninger for Københavns udvikling på langt sigt”, hedder det i høringsbrevet.

.

Alle taber på højbane

En af de store bekymringer ved anlæggelsen af en højbane er de rekreative værdier i området, især ved Margretheholms Havn.

“Både det midlertidige og permanente tab af grønne friarealer ved etablering af en højbane vil være ødelæggende,” påpeger lokaludvalget, som mener, at metroens anlægsarbejde vil have stor negativ indvirkning på områdets rekreative muligheder.

Desuden frygter lokaludvalget, at en højbane over Margretheholms Havn vil skade områdets maritime præg og potentielt ødelægge Sejlklubben Lynetten.

.

Meromkostningen er begrænset

“En højbane over Margretheholms Havn vil kræve en dæmning på tværs af havnen, hvor vandområdet mod vest vil blive opfyldt. Denne opfyldning kan blive permanent”, skriver udvalget.

Lokaludvalget mener, at meromkostningen ved en tunnelløsning er en god investering, fordi det vil gavne både byens fremtidige udvikling og områdets nuværende beboere.

“Over projektets levetid vil en højbane have en stor negativ påvirkning på ca. 20.000 beboere på Margretheholm,” skriver lokaludvalget og tilføjer, at en tunnelløsning er den mest langsigtede og bæredygtige løsning for området.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*