Københavns Lufthavn får lov til at udvide. Folketinget har netop vedtaget det lovforslag, der gør det muligt for lufthavnen at udnytte de eksisterende arealer mere effektivt – dvs man får plads til flere og større fly.
.
Lufthavnen kan derfor snart gå i gang med at bygge om. Det betyder blandt andet, at den såkaldte tværbane (12/30) kan blive forskudt mod Øresund, så der bliver plads til nye og tidssvarende standpladser til fremtidens mere støjsvage og brændstofeffektive fly i forlængelse af de eksisterende terminaler.
Det betyder også, at banen bliver kortere, og det derfor ikke er alle fly, der vil kunne lande på banen og i de situationer vil man istedet være nød til at omdirigerer flyene til andre lufthavne.
Fungerende CEO i Københavns Lufthavn Christian Poulsen er Folketingets beslutning.
“Vi er en vigtig brik i danskernes mulighed for at kunne komme ud i verden og for, at verden kan komme til Danmark. Derfor er jeg meget tilfreds med, at både transportministeren og forligspartierne i Folketinget har givet deres opbakning til, at vi kan blive ved med at skabe gode fysiske rammer for rejser til og fra Danmark”, siger Christian Poulsen.
.
Lufthavnen er klar til fremtiden
Lufthavnen skriver selv i en pressemeddelelse, at loven giver mulighed for, at “Københavns Lufthavn kan fastholde og udvikle sin position som et trafikknudepunkt i verdensklasse og sikrer en fremtid, hvor lufthavnen er klar til at tilpasse sig nye typer fly”.
Derfor lægger Christian Poulsen også vægt på, at loven er en forudsætning for, at København kan fastholde de mange ruter:
“Vi kan ikke tage for givet, at København har en så stor international tilgængelighed som vi rent faktisk har. Vi tænker måske ikke over det, men det danner i stort omfang baggrund for, at vi kan tiltrække udenlandsk arbejdskraft, og at udenlandske turister vælger Danmark i stedet for en anden destination. Men det er også vigtigt, at vi kan følge med den teknologiske udvikling. Med nye flytyper på vej skal vi kunne sikre tidssvarende forhold, så potentialerne i de nye teknologier kan slå igennem her i lufthavnen”, siger Christian Poulsen, der netop har kunne byde det irske lavprisselskab velkommen tilbage til Ryanair som baseselskab.
Det er ikke fordi Ryanair ikke har betjent København, men det har været med fly, der er fløjet til København og ikke med fly, der er startet i København. Det har man nu.
.
Lokalplan først
Den vedtagne lov giver ikke mulighed for, at lufthavnen kan sætte byggeri i gang med det samme. Kommende byggerier vil nemlig kræve udarbejdelse af lokalplan, miljøvurdering m.v., og derfor er det nødvendigt med et tæt samarbejde med relevante myndigheder.
Christian Poulsen mener, at lufthavnens udviklingsplaner godt kan gennemføres så generne for naboerne bliver reduceret.
“Som et stort knudepunkt for luftfart kan vi ikke undgå at skabe visse gener for vores naboer. Jeg kan godt forstå, at man kan blive bekymret for, om udviklingsplanerne vil skabe mere støj og forurening. Men realiteten er, at udviklingsplanerne faktisk vil gøre det muligt at mindske de lokale miljøpåvirkninger i fremtiden. Flyene bliver hele tiden mere støjsvage, og med overgangen til grønne brændstoffer forventer vi en betydelig nedgang i partikeludledningen”, siger Christian Poulsen.
Hovedparten af lufthavnen er beliggende i Tårnby Kommune mens en mindre del er beliggende i Dragør Kommune. Navnet til trods, så ligger intet af lufthavnen i Københvan.
Be the first to comment