Efter 34 år og uden forudgående varsel lukkede og slukkede TV 2 Lorry endegyldigt her sent tirsdag aften. I stedet opstår et nyt medie, TV 2 Kosmopol, som bor på tv2kosmopol.dk og onsdag sender på TV 2 for første gang. Det skriver TV 2 Lorry / TV 2 Kosmopol i en pressemeddelelse.
Da TV 2 Lorry rundede den sene nyhedsudsendelse kl 22.15 her tirsdag aften, var det samtidig afslutningen på en 34 år lang æra. TV 2 Lorry er fortid.
I stedet slår hovedstadens regionale mediehus dørene op til TV 2 Kosmopol og til gennemgribende forandringer.
“Hvor vi før har forsøgt at dække hver af vores 34 kommuner mere lokalt, vil vi fremover fokusere på at lave journalistik, som er relevant for flere – nemlig alle os, der bor i Danmarks eneste metropol. Vi vil lave regional journalistik, som det kun kan laves her”, siger Morten Kjær Petersen, der er direktør for TV 2 Kosmopol.
.
Væk fra små-historier med relevans for de få
Han understreger, at det derfor også var nødvendigt at skifte navn:
“Kosmopol-navnet rummer netop det nye signal, vi gerne vil sende. Vi løfter blikket og ser ud i verden på andre metropoler, som også bokser med de samme problemer som os”.
TV 2 Kosmopol vil sikre seerne et globalt udsyn ved at formidle hovedstadens stærke forbindelse til omverdenen og lade inspirationen strømme udefra. For når det kommer til udfordringer og muligheder, så har København mere tilfælles med Stockholm og Berlin end med Varde og Hirtshals. Andre metropoler har også områder som Vestegnen, whiskybæltet, storby og forstæder.
Giv os en ny chance
Den nye journalistiske retning er allerede sat i gang. Som da en historie om optøjer efter en fodboldkamp mellem FCK og Brøndby vinklede på, hvordan man har løst problemer med hooliganisme i England. Og da man sendte journalister til Stockholm for at se på, hvordan de har håndteret den stigende trængsel med den betalingsring, som aldrig blev til noget herhjemme.
“Det er livet, som det leves i og omkring metropolen, som er interessant i Kosmopol. Vi vil omfavne al den mangfoldighed og diversitet, vi har. De forskellige måder vi bor på. Al den nytænkning og vækst, som foregår. Vi vil være kritiske og konstruktive i vores dækning.”
Tilstede på mange platforme
TV 2 Lorry har gennemgået markante forandringer i de senere år og fremstår i dag som et mediehus, hvor nyhedsudsendelserne på TV 2 er en af flere platforme. På trods af høje besøgstal på web og de sociale medier og stor brugerinvolvering findes fortsat en stor gruppe borgere i sendeområdet, som ser TV 2 Lorry med fortidens briller.
“Det er små ti år siden, vi nedlagde Club Lorry. Alligevel hænger mange fast i et billede af os, som det var en gang, og som var fint dengang, men ikke længere tidssvarende. Alle dem vil vi gerne bede om at give os en ny chance,” siger Morten Kjær Petersen.
Navneskifte er stor beslutning
Han understreger, at det har været en stor beslutning at skifte navn. Lorry-brandet har en uhørt høj kendskabsgrad. 97 procent af borgerne kender Lorry-navnet, men rigtigt mange forbinder det med noget der var, en anden tid.
Transformationen sker uden at være meldt ud offentligt på forhånd, men på de indre linjer har man i mere end et år arbejdet på at skabe en helt ny profil.
Om begrundelsen for at holde transformationen hemmelig siger Morten Kjær Petersen:
“Vi besluttede ret tidligt, at vi ville rive plastret af på en gang for at undgå en nostalgisk diskussion af alt det, som nu forsvinder, uden at kunne vise alt det, der kommer.”
Ved premieren på Kosmopol i TV i aften vender værterne tilbage til studiet efter fire år med dagligt skiftende lokationer ude i sendeområdet.
Det nye studie skiller sig blandt andet ud ved ikke at være tænkt som et traditionelt nyhedsstudie, og ved at være designet af en teater-scenograf i skikkelse af Peter Schultz.
Be the first to comment