Med et overskud før skat på 167 mio. kr. i et travlt andet kvartal, får Københavns Lufthavne A/S vendt vinterens underskud før skat til et samlet overskud for halvåret på 108 mio. kr. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.
.
Københavns Lufthavn sluttede årets første seks måneder med et, under omstændighederne, tilfredsstillende finansielt resultat og med en organisation, der var klar til at tage imod passagererne i den travle sommer.
I årets første seks måneder rejste 12.4 millioner passagerer gennem lufthavnen, hvilket er 31 procent flere end året før. Det er dog 14 procent færre end i 2019 før COVID-19 pandemien.
Med den stigende aktivitet i foråret endte andet kvartal med et resultat før skat på 167 millioner kroner. Fraregnet første kvartals underskud på 59 millioner kroner ender halvåret med et overskud før skat på 108 millioner kroner.
.
Tilbage efter corona
”Efter omstændighederne med en krævende genstart efter COVID-19, er det et tilfredsstillende halvårsresultat. Det absolutte niveau er dog ikke højt nok i forhold til de nødvendige investeringer, og vores uafværgeligt stigende omkostninger”, siger administrerende direktør Thomas Woldbye.
Omsætningen landede i første halvår på 1.898 millioner kroner, hvilket er en stigning på 22 procent i forhold til 2022.
Omsætningen landede i første halvår på 1.898 millioner kroner, hvilket er en stigning på 22 procent i forhold til 2022.
”Den gode nyhed er, at lufthavnen organisatorisk er tilbage på fuld styrke, så vi kan levere den gode service og performance til passagerer, flyselskaber og kunder. Vi ansatte 372 medarbejdere frem til juni, heraf var omkring halvdelen genbesatte stillinger. Det betød, at vi var klar til den travle sommer”, siger Thomas Woldbye.
Siden lavpunktet under COVID-19 krisen for to år siden er der genansat flere end 3.600 medarbejdere i de 800 virksomheder i og omkring lufthavnen, så der i dag arbejder omkring 16.500 personer.
.
Investerer for 1,6 milliarder
I april 2023 afsluttede Københavns Lufthavn forhandlingerne med selskabets långivere om nye kreditfaciliteter på 7 milliarder kroner, så der er opnået sikkerhed for at kunne refinansiere i august.
Samtidig skal der i år findes en løsning på de fremtidige takster, som flyselskaberne skal betale for at bruge lufthavnen fra 2024 og frem. Med en løsning vil lufthavnen og flyselskaberne have forudsigelighed i forretningen de kommende år og en fælles platform til samarbejdet om f.eks. ruteudvikling og effektiv drift.
Be the first to comment