Sonetkrans som musikalsk uropførelse i Vor Frelsers Kirke

Af Mette Ydebo

 

Den 88-årige teolog, kunsthistoriker og salmedigter Lisbeth Smedegaard Andersen har en betragtelig skriftproduktion bag sig. Faktisk er hun bl.a. den nulevende, dansksprogede forfatter, som har flest salmer med i folkekirkens autoriserede danske salmebog.

I adskillige sammenhænge er hendes tekster sat i musik. Sonetkransen ‘Nu lægger vinden sig i verdens haver’ er ingen undtagelse. I 2010 blev den første gang til en sangcyklus af komponisten Per Skriver. Digtbogen, som udkom i 2004, er nu på ny blevet udstyret med noder, denne gang ved Vor Frelsers Kirkes organist, Lars Sømod Jensen. Tonerne uropføres på søndag som sidste led i christianshavnerkirkens påskefestival.

.

Påsketid – endnu

Selvom det efterhånden er en måned siden, det var påske, har søndagene mellem påske og pinse stadig navn efter påsken, så det kan sagtens forsvares at afholde koncert for højtiden. Smedegaard Andersens værk handler om vejen, Jesus vandrer mod sin korsfæstelse.

Fra 1300-tallets Europa kender man til kristne pilgrimsvandringer henlagt til lokale omgivelser. Ritualet går ud på at meditere over fjorten stationer på en hjemlig rute. Hvert stop repræsenterer en begivenhed på den sidste strækning, Jesus gik i livet, mens han bar på det kors, han skulle navles fast til.

Når Lisbeth Smedegaard Andersen har valgt den ekstremt vanskelige digtform ‘sonetkrans’, er det formentlig, fordi denne netop består af fjorten sammenhængende sonetter med en femtende, som består af alle de foregåendes førstelinjer. Hendes fjorten sonetter udgør korsvejen, men de kombinerer den kristne fortælling med moderne problematik af socialt og politisk tilsnit. Den femtende sonet, som udspiller sig efter Golgata, er så opstandelsen og håbet: ‘Han kom som spiren af den tørre jord, / som ilden i det mørke tornekrat. / Og påskeblomsten med sit gule bæger / står fuld af lys i denne forårsnat.’

.

Komponist med interesse for vokalmusik

Havnefronten har tidligere skrevet om et værk af Lars Sømod Jensen, nemlig hans berømte rekviem fra år 2000 med nutidige danske tekster. Det har været opført flere steder, men naturligvis også i komponistens egen christianshavnerkirke for halvandet år siden.

Lars Sømod Jensen beskæftiger sig i hovedsagen med musik for menneskestemmer, fordi han mener, at ord så at sige er en medfødt del af kultisk musik i vores kulturkreds, og at skabelsen fortsat er i gang. Nu har han så skabt et kirkemusikalsk værk af vor store kvindelige salmedigters nitten år gamle, anmelderroste sonetring.

Det Kongelige Teaters bassanger Rasmus Ruge tolker sonetterne med den ungarske pianist Orsi Fajger ved tangenterne.

Der er gratis adgang til koncerten 7. maj klokken 15.00 i Vor Frelsers Kirke, Sankt Annæ Gade 29.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*