Tekst og foto Jette Ingerslev
De fleste tænker måske, at sofaer og kunst ikke er det oplagte match, men hos Sofacompany satser man målrettet på at inddrage kunsten.
Derfor har man i forbindelse med det nye showroom i Holckenhus på hjørnet af H. C. Andersens Boulevard og Dantes Plads lige overfor Glyptoteket åbnet dørene for to unge, kvindelige kunstnere, kunstmaler Rose Bendixen (f. 1999) og keramiker Cille Grosell (f. 1998) og for et nyt begreb: Sofakunst.
I løbet af tre uger har de skullet skabe hver sit kunstværk med en Paula-sofa som grundsubstans. En nutidig form for ”readymade kunst*”, der skal understrege, at møbler og kunst skal samarbejde for at give nyt og spændende liv.
.
Kunst ved åbningen
Da Sofacompany slog dørene op i slutningen af marts på Dantes Plads, var det derfor også naturligt, at der var fyldt med unge kunstnere, firmaets designere og indbudte VIP-gæster. Her var der plads til fortællingen om firmaets designlinje ved Line Nevres Krabbenhøft og om selve stedet med bygningen Holckenhus, der siden opførelsen i 1892 har huset over hundrede mere eller mindre kendte kunstnere med P. S. Krøyer og hans hustru Marie som de første. Senere fulgte bl.a. Kristian Zartmann, Emil Nolde, Bertha Wegmann, Peter Bonnén og Marie Wandel.
De to kunstnere Rose Bendixen og Cille Grosell fortalte om deres tanker om og arbejdet med de respektive sofaer samt flere af deres kunstværker, der gav ekstra liv rundt om i lokalerne.
.
Kunstnerne
Rose Bendixen har kaldt sit værk Jantelovssofa. På den brune sofa med bløde kurver har hun malet syv ”situationer”, der skal illustrere, hvad der sker, når vi mennesker ikke følger ”de usynlige sociale regler”. Som et eksempel giver Rose, at man i en kø i supermarkedet vender sig om mod den, der står bagved i køen og siger: ”Hvornår holder du op med at forfølge mig?”. Sofaen er ment som en samtalestarter.
Cille Grosell skulle med sin keramik sætte kunstnerisk præg på sofaen, så den fik flere funktioner, og give brugeren nye oplevelser. Ligesom i sine andre værker har Cille benyttet ler, som hun selv har gravet op ved Sose Strand på Bornholm. Hun har fremstillet en lille skammel samt to runde og føjelige keramikpuder, der kan placeres på sofaen efter brugerens ønske.
Cille har ønsket at provokere sit publikum. ” Jeg elsker, når beskueren får en ” What?! Hvad er det”-oplevelse. Mine værker skal allerhelst prikke til publikum og give dem lyst til at røre, opleve og undersøge.”
De to sofaer og øvrige kunstværker kan foreløbigt ses til slutningen af april.
Udtrykket “readymade” blev første gang brugt i den historiske avantgarde i begyndelsen af det 20. århundrede. Marcel Duchamp (1887-1968) var den første kunstner, der udstillede en readymade på et kunstmuseum (1917). Værket var et urinal af porcelæn, fabrikat Fountain, som kunstneren havde lagt ned og signeret. Duchamp ønskede dermed at angribe museet som institution og udtrykke, at kunst og det ‘almindelige’ liv hænger sammen. |
Be the first to comment