Politikerne arbejder videre med ny bro mellem Islands Brygge og Lyngholm

Politikerne på Københavns Rådhus har netop taget endnu et skridt i arbejdet med at etablere endnu en bro over Københavns havn. Det er broen mellem Islands Brygge Syd og Lyngholm, der skal give både cyklister og fodgængere bedre fremkommelighed.

.

Et stort flertal af partier – kun konservative stod alene med deres modstand mod broen – har netop godkendt en foranalyse af den kommende broforbindelse. Den skal forbinde området på Islands Brygge Syd ved Sirius med Engholmene – ved Lyngdom – med en ny cykel- og gangbro.

Forvaltningen var af et politisk flertal blevet bedt om at gennemføre en foranalyse af mulige scenarier. Trafikplanlæggerne havde set på mulige forbindelser, herunder om broen kunne gå sydligere etc. Valget faldt dog på den oprindelige placering. En placering som dog har den hage, at hvor grundejerne på Islands Brygge har forberedt sig på placeringen, så har grundejerne og særligt developeren helt undladt at tage højde for planerne. Resultatet er, at en del af en kanal vil skulle opfyldes for at gøre plads til en cykelsti.

.

Tidligst klar i 2029

Broen har været på tegnebrættet i årevis, og selvom politikerne nu har godkendt forvaltningens indstilling om placering, efter flere scenarier har været screenet, så er der stadig ikke fundet finansiering.

Broforbindelsen indgår dog i den principaftale, som en række partier på rådhuset har indgået forud for de kommende års budgetaftaler.

Forvaltningen har tidligere fremlagt resultaterne af en foranalyse af en sydligere cykel- og gangbro mellem Teglholmen i Sydhavnen og Amager Fælled, og her estimerede Forvaltningen, at fra pengene var bevilget, så ville der gå fem år inklusiv projektering og VVM-undersøgelse.

Det betyder også, at en den nye bro mellem Islands Brygge og Enghave Brygge tidligst vil kunne stå færdig i 2029, og det er også et optimistisk gæt.

.

Politisk glæde

Årsagen til, at politikerne i det hele taget har skulle tage stilling til en foranalyse er, at Venstre havde bedt om et budgetnotat om sagen. Det budgetnotet banede vejen for en politisk beslutning og bevilling til en foranalyse. En foranalyse, som politikerne nu har taget stilling til. Derfor glæder det også Venstres medlem af Teknik- og Miljøudvalg Louise Theilade Thomsen, at broen er rykket et skridt nærmere.

“Det er godt for København, at der kommer en større tilgængelighed over havnen. Det bliver lettere at komme fra Islands Brygge – blandt andet til den kommende metro. Det bliver også lettere at komme over til de grønne områder på Fælleden”, siger Louise Theilade Thomsen, der også har bemærket, at der har været lokale kritiske røster. Hendes oplevelser er dog også, at de påpegede problemer er til at overvinde. Hendes oplevelser er dog også, at de påpegede problemer ‘kan’ overvindes.

Også hos Radikale, er der glæde over budskabet. I en såkaldt protokolbemærkning glæder partiet sig over beslutning.

”Radikale Venstre arbejder aktivt for at få etableret flere broforbindelser over havnesnittet. Særligt broen mellem Enghave Brygge og Islands Brygge er en vigtig forbindelse, der skal skabe adgang til Amager Fælleds grønne arealer for Enghave Brygge og adgang til metro for det sydlige Islands Brygge. Det er derfor vigtigt for os, at arbejdet med broen etableres, mens området ved Enghave Brygge fortsat færdigbygges. Vi har været fortalere for en sydligere løsning, men behandlingen af denne sag har betrygget os i, at den bedste trafikale løsning for begge sider kan skabes med den oprindelige løsning. Vi vil derfor være optaget af, at landingen ved Lyngholm skaber en separat cykelbane, der skaber en sikker adgang for renovationsvogne og børnehaven og den videre forbindelse til metroen bliver kortest muligt ved f.eks. at etablere cykelsti langs havnefronten til mindst mulig gene for den lokale trafik. Endelig vil vi se på, hvordan vejen til Amager Fælled kan gøres kortere og mere tryg fra lysreguleringen ved Hilmar Baunsgaards Boulevard og hen til stierne på Amager Fælled”, heddet det i protokolbemærkningen.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*