Metroselskabet har fundet rådgiver til den kommende M5 linje

Den nye lille M5 metrolinje. Ill: Københavns Kommune

Den vigtige opgave som rådgiver på miljøkonsekvensvurdering, ledningsomlægninger og anlægsprojektering af den nye metrolinje M5 er nu fundet. Det er konsortiet COWI-ARUP-JV. Det skriver selskabet i sit nyhedsbrev.

.

Den nye metrolinje, der skal forbinde både den kommende Lynetteholm, der er ved at blive opført, Refshaleøen, dele af Amager – herunder Islands Brygge – med den øvrige del af byen er kommet endnu et skridt nærmere.

Københavns Kommune, staten og Frederiksberg Kommune har besluttet at igangsætte miljøkonsekvensvurderingen af den nye metrolinje M5, og Metroselskabet har nu valgt rådgivere til dette arbejde samt arbejdet med ledningsomlægninger og anlægsprojektering af metrolinjen.

.

Vandt EU udbud

Efter et EU-udbud blev det et konsortium bestående af COWI A/S og Ove Arup & Partners Denmark A/S (COWI-ARUP-JV), som skal hjælpe med til miljøkonsekvensvurderingen af metrolinje M5.

”Vi byder rådgiverne velkomne på projektet og ser frem til samarbejdet om at løfte den vigtige samfundsopgave, som det er at undersøge og planlægge hovedstadens kommende metrolinje. Miljøkonsekvensvurderingen er en meget vigtig del af denne proces,” siger Russell Saltmarsh, projektdirektør på M5 i Metroselskabet.

.

God proces

Fire tilbudsgivere var prækvalificeret til at byde på rådgiverkontrakten, nemlig Artelia Aecom M5, COWI-ARUP-JV, Niras / N:E:W og Rambøll Atkins M5 JV. Alle fire tilbudsgivere har indgået i en aktiv dialog med Metroselskabet og har derigennem været med til at forbedre udbudsmaterialet og skabe et godt grundlag for den fremadrettede opgaveløsning og samarbejde.
“Vi er begejstrede og føler os privilegerede over at være en del af M5-teamet, hvor vi i fællesskab skal udvikle Københavns næste metrolinje til byens mange beboere. Visionen for bæredygtighed i projektet er meget ambitiøs, og innovation og digitalisering bliver helt centrale elementer i udviklingen af nye løsninger – uden at gå på kompromis med kundeoplevelsen eller sikkerheden. Vi vil reducere klimaaftrykket markant og sætte nye standarder for fremtidens metroer,” siger Flemming Billeskov Nissen, projektdirektør hos COWI.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*