Hvordan skal ny broforbindelse over havnen se ud

Af Jesper Schou Hansen

Der er sat gang i en foranalyse om en cykel- og gangbro mellem Islands Brygge syd og Enghave Brygge – og nu har Teknik- og Miljøforvaltningen slået de første streger, som viser en række mulige broforbindelser over havnen.

Hvordan en kommende cykel- og gangbro over havnen kommer til at se ud, er langt fra givet. Det viser ikke mindre end fem forskellige forslag fra forvaltningen, som nu er til debat.

At der skal være en bro er noget, som i mange år har ligget klart. Broen optræder i diverse lokalplaner – og har gjort det i de seneste ti års tid.

Derfor har en række politiske partier – primært Venstre og Radikale – presset på, for at få den lovede bro bygget.

Således fortalte Beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) at ”borgerne jo mildest talt har en berettiget forventning om, at den kommer”.

Den proces man nu er i gang med på rådhuset er en såkaldt foranalyse. Den ligger tidligst klar senere på året – efter at politikerne har vedtaget næste års budget. Derfor bliver broen også tidligst prioriteret i 2024 – og på 2025 budgettet.

Forvaltningen har i forbindelse med et andet projekt over havnen vurderet, at fra pengene var bevilget, så ville der gå fem år inklusiv projektering og VVM-undersøgelse, inden der faktisk stod en bro. Det betyder også, at en ny bro mellem Islands Brygge og Enghave Brygge tidligst vil kunne stå færdig i 2029 – og det er også et optimistisk gæt.

Sydhavnsmetroen og den kommende metrostation ved Enghave Brygge forventes at åbne i 2024, så selvom politikerne har vedtaget, at der skulle ligge en beslutningen inden metroen åbner, så hænger den tidsplan i en rigtig tynd tråd.

.

Husk gode forbindelser

I forbindelse med næsten alle broer opført over Københavns havn er der problemer med til- og frakørselsforholdene. Det gælder særligt på de arealer, hvor broerne går i land. Her er der ofte et -ikke særlig godt tænkt – mix af trafikformer, hvor fodgængere og cyklister rigtig ofte er på kollisionskurs med hinanden.

Det har man fokus på hos Amager Vest Lokaludvalg. Udvalget har netop afleveret sine ønsker til kommunens budget – og et af ønskerne handler om, at man får undersøgt netop til og frakørselsforholdene. Ikke kun lige de første meter, hvor broen går i land – men også de lidt længere adgangsveje. Formålet er at sikre gode cykelveje – og gode adgangsveje for fodgængere, så man får bedst mulig gavn af broforbindelsen.

.

Finansiering

Hvordan broen skal finansieres har politikerne endnu ikke taget stilling til.

”Vi kender ikke prisen endnu. Men hvis vi kigger på en række af de seneste broer over havnen: Lille Langebro, Inderhavnsbroen og Cirkelbroen, så er de alle betalt af fonde, mens den eksisterende Bryggebro er delvis betalt af de lokale beboere. Men jeg har svært ved at se, at kommunen ikke kommer til at bidrage ret substantielt til en løsning. Det er bare svært at pege præcis på hvordan og hvorledes, når man ikke kender resultatet af analysen endnu. Det er også derfor, at vi til årets budgetforhandlinger ikke kan afsætte penge og i stedet går efter en politisk hensigtserklæring om, at vi skal have bygget broen”, siger Jens-Kristian Lütken.

.

Læs også om hvorfor broen først kan vedtages næste år.

7 Comments

  1. Nummer 5 er den bedste løsning. Næstbedste løsning ef nr 10.
    De andre løsninger går gennem meget aktive områder af stor vigtighed for os skatteborgere

    • Er området ved #5 ikke et “aktivt område”? Sidst jeg checkede var det en offentlig legeplads til meget stor gavn for alle børn i området – og en legeplads til små børn der leger frit i området harmonerer jo ikke særligt godt med 25.000 cykler der dagligt skal krydse området. Det seneste forslag jeg så for den løsning krævede at en del af legepladsen skulle fjernes – og dernæst kan børnene ikkelængere lege frit på området – og (el)cyklerne kører temmelig stærkt nu til dags – se bare på hvorledes der foregår ved til/frakørsel på bryggebroen. Der skal man altså – selv som voksen – holde tungen lige i munden hvis man da vover sig på tværs af de cyklende ved til/frakørslen til selve Bryggebroen.

  2. Lad også fokus være på dem der cykler længere tværs over områderne, hele midt-Sundby og Sydhavn kan drage nytte af en forbindelse fra Vesterbro og til Amager Strandpark. Længere nordpå på Islands Brygge Syd vil alligevel kunne bruge Bryggebroen til Fisketorvet, men også at en cykelsti ikke vil gavne resten af Amager da Fælleden er i vejen uden en tværgående sti, samt på sjællandssiden vil baneterrænet være i vejen og alligevel lede op til Dybbølsbro som bryggebroen servicerer. Trafikken må kunne komme syd om terrænet for at binde ydre bydele bedre sammen.

    Et bud ville være at lave en rute fra øst fra broen ved stranden over italiensvej, Elbagade, peder lykkes vej, grønjordsvej, den tværgående sti over Amager Fælled, Rundholtsvej/Nokken strandvej, og til en bro der går over til Metroen. Derfra er der forbindelser nordpå til Dybbølsbro og Fisketorvet, Sydpå til Teglholmsgade og Sjællandsbroen, og vestpå til beboelse og til det sydlige baneterræn der gennemgår større ændringer i de kommende år/årtier, for derved til sidst at ramme Enghavevej, som leder cykler videre. På denne rute vil vi også komme forbi Amager Strand Metro, Amager Hospital, DR Byen med Metro (og nybyggeri), hele fælleden, og fx. også Aalborg Universitet i Sydhavn. Det skal lige siges at forbindelsen over sjællandsbroen i alle tilfælde er forfærdelig, og en grøn rute over fælleden og havnen med en gang/cykelbro vil gøre sådan en tur til stranden eller grønne områder meget bedre for mange der bor i både Valby, ydre Vesterbro, Sydhavn, Islands Brygge, og midterste Sundby.

    Vi har mange nord/sydgående ruter, men der mangler altså en lækker tværgående rute gennem det sydlige København.

  3. Rute 5 er den realistiske forbindelse, da der er et kæmpe behov for at aflaste Bryggebroen, som allerede er voldsomt overbelastet og, hvor trafikken vil stige kraftigt i de kommende år. Alle de andre ruter vil få meget mindre trafik og dermed give en langt dårligere forrentning af skatteydernes penge.

    • Hvis trafikmængden er et problem på Bryggebroen udlignes det af sig selv uanset hvor den nye forbindelse placeres. Længere mod Syd er bedre – og der er man jo alligevel ved at forbedre infrastrukturen med Metrobyggeriet.

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*