Nye grønne busser koster op imod 49 millioner kroner alene i erstatninger

Der er grønne el-busser på vej med EU støtte. Foto: Ulrik Jantzen / Movia
Når vi skriver 1. januar 2026 så er samtlige busser i både København og Frederiksberg grønne. Det skriver kommunerne i en pressemeddelelse. Helt billigt bliver det ikke, for eksisterende kontrakter skal rives i stykker. Ekstraregningen er på et sted mellem 37 og 49 millioner kroner alene i erstatninger.

.

Det kommer til at koste op i mod knap 49 millioner kroner i erstatninger, at dropper kontrakterne med de selskaber, der i dag kører busruterne 12, 21, 33, 37 og 78. Det er nemlig ikke muligt at kræve selskaberne omstiller driften med dieselbusser og overgår til nulemission inden 2025, fordi kontrakterne løber til henholdsvis 2026 og 2029.

Derfor beder de to kommuner nu Movia om at opsige kontrakterne – og det er det, som altså kommer til at koste et sted mellem 37 og knap 49 millioner kroner i ren erstatning til selskaberne, der ikke længere skal køre med dieselbusserne.

Med beslutningen om at bringe dieseldriften til ophør før tid, kan Movia nå at udbyde buslinjerne med krav om nulemission og start i 2025. De nuværende operatører af dieselbusserne kan frit deltage i udbudsrunden på linje med øvrige selskaber.

.

Politisk glæde

”Som overborgmester er jeg stolt af, at vi sammen med Frederiksberg nu har taget et afgørende skridt mod en ren og grøn bustrafik i København. Det har mange fordele for byen og for københavnerne, der vil kunne mærkes. Vi får elbusser, der hverken larmer, sviner eller udleder CO2, og med den samlede omstilling til el er vi tættere på CO2-neutralitet for byens udledninger,” siger overborgmester i Københavns Kommune Sophie Hæstorp Andersen.

Tilsvarende begejstring lyder fra Frederiksbergs borgmester, Michael Vindfeldt (S).

Københavns Kommune besluttede i 2019, at alle buslinjer, der finansieres af kommunen, senest i 2025 så vidt muligt skal omlægges til nulemissionsbusser.

.

Øvrige linjer omstilles løbende

I dag er 13 linjer omstillet til emissionsfri drift, og samlet vil 22 linjer være omstillet i december 2023 – det svarer til 57 procent. Yderligere 12 linjer kan omstilles inden udgangen af 2025, og dermed vil 34 buslinjer, svarende til cirka 90 procent af busdriften, være omstillet til nulemissionsbusser. Omstillingen af buslinjerne 12, 21, 33, 37 og 78 i 2025 udgør de sidste ti procent.

Københavns og Frederiksbergs beslutning om at bringe driften i de sidste kontrakter med dieseldrift til ophør før tid og omstille linjerne til nulemission er derfor det sidste afgørende skridt mod kommunernes mål om emissionsfri busdrift i 2025.

Når alle busser i Københavns Kommune er omstillet fra diesel til nulemission i 2025, vil buskørslen alene i Københavns Kommune spare klimaet for i alt cirka 17.000 tons CO2 pr. år.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*