De ældste metrotog skal renoveres

Foto: Beppe Avallone / Metroselskabet

Metroselskabets ældste tog – der kører mellem Vanløse og henholdsvis lufthavnen og Vestamager skal renoveres. Det gælder 34 togsæt. Det skriver Metroselskabet i en pressemeddelelse.

.

De første tog er nu på vej med lastbil til Alstoms værksted. Det er italienske Ansaldo, der har leveret togene, mens Alstom i københavnske sammenhæng mere er kendt for levering af s-tog. Alstom har imidlertid vundet kontrakten og vil de kommende tre år renovere togene og dermed sikre Metroens fortsatte høje driftsstabilitet, forbedre kundeoplevelsen og gøre det nemmere at vedligeholde samt fastholde togenes høje sikkerhedsniveau. Alt imens moderniseringen står på, vil kunderne dog ikke opleve forringelser i servicen, da metroen øger antallet af tog i drift.

Desuden giver moderniseringen et mindre klimaaftryk, end det fortsatte almindelige vedligehold af de ældre tog ville, ligesom moderniseringen vil forlænge togenes levetid, hvilket udskyder behovet for indkøb af nye tog.
.

Bedre metro-oplevelse

“Vores ambition er fortsat at levere den bedste service til vores kunder samtidig med, at vi sætter det mindst mulige klimaaftryk. Alstom skal hjælpe os med at levere på det ambitiøse mål, da moderniseringen vil bidrage til passagerernes positive oplevelse af rejser med Metroen på M1 og M2”, siger Rebekka Nymark, direktør i Metroselskabet.
Metroselskabet har iværksat flere projekter for at øge kapaciteten, driftsstabilitet, frekvensen af afgange og i det hele taget gøre Metroen til et endnu mere attraktivt valg. Moderniseringen af de 34 tog er blot ét disse projekter.
.

Omfattende renoveringer

De omfattende ændringer, der udføres på Alstoms værksted i Rotterdam, indeholder udover ændringerne i indretningen, så den bliver ligesom de nye, maling af alle paneler, nye gulve, udskiftning af døre og udskifte vigtige dele af undervognen.
“Arbejdet, vi nu skal i gang med, er et godt eksempel på, at man ved hjælp af den rigtige teknologi kan modernisere ældre tog og give følelsen af så-god-som-ny fremfor blot at erstatte dem med nye tog. Ved at udskifte enkeltelementer i metrotoget i stedet for hele togsættet forbedrer vi toget for de mange tusinde daglige brugere, forlænger levetiden på togene og nedsætter klimaaftrykket. Samtidig ved vi, at der over de kommende år vil være stadigt øget kapacitetsbehov – det har vi også taget højde for i moderniseringsprocessen ved at skabe mere plads i togene”, siger Jörg Nikutta, Managing Director, Alstom Danmark.

.

Fakta om de 34 tog

De udgør første generation af tog til den førerløse metro i København
Togene har tilsammen kørt mere end 95 millioner kilometer.
Et metrotog er 39 meter langt og 2,65 meter bredt.
Denne generation af togs maksimale hastighed er 80 kilometer i timen, og med stop bliver gennemsnitsfarten 40 kilometer i timen gennem byen.
På M1 og M2 kører de 34 ældste tog sammen med 8 nye, så den samlede flåde på disse linjer er på 42 tog.
Oprindeligt skulle de 34 tog udskiftes med nye tog allerede i 2025. Moderniseringen forlænger deres levetid til 2035.
Dermed sætter vi et klimaftryk fra nyindkøb af tog 3 gange hvert 100 år i stedet for 4 gange. Moderniseringen er dermed en markant mere klimavenlig løsning end alternativet.
Med den oprindelige sædeindretning er der plads til godt 270 passagerer i hvert tog. Det øges med den nye sædeindretning til næsten 300.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*