Islands Brygge står til at få metrostation nummer to i den mere sydlige del af bydelen, hvilket ved sikre at både den nordlige og sydlige del af Bryggen får let adgang til metroen.
.
Det er resultatet af, at Københavns Kommune nu har lagt sig fast på en metroføring, der skaber en ny metrolinje, der næsten bliver en ny metro-ring.
Linjen står ikke klar før i 2035 og vil til den tid også forbinde Refshaleøen og Lynetteholm med metronettet – og sikre en ekstra forbindelse under havnen som supplement til den eksisterende M1/M2 linje under havnen, som særligt i myldretiden er voldsomt presset.
Nu har forligskredsen besluttet at gå videre med hvad der er døbt den lilla M5 linje, som rummer 10 stationer herunder et stop på Østerport.
.
Forståelig politisk begejstring
”København skal have meget mere metro, som løfter den kollektive trafik og binder byen sammen på en grøn, bæredygtig og social måde. Derfor er jeg glad for, at et flertal på Rådhus nu har valgt at gå videre med en ny M5 linje, der skal stå færdig i 2035 og sikre metro mod Refshaleøen og Lynetteholm,” siger overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S).
Økonomiudvalget i Københavns Kommune mødes 21. februar og beslutter omkring den kommende M5 linje. Her vil man også igangsætte en undersøgelse af en forlængelse af M5 som en ringforbindelse med yderligere stop på Rigshospitalet, Stengade og Forum.
Undersøgelsen af perspektiver og muligheder for metroudbygninger mod de øvrige bydele i København forventes koordineret omkring arbejdet med den kommende Kommuneplan 2024.
.
FAKTA
M5 Linjen er en ny selvstændig metrolinje med 10 stationer. Linjen går fra Københavns Hovedbanegård via Islands Brygge, Amagerbrogade og Refshaleøen til Lynetteholm og Østerport. Det er på sigt muligt at videreføre linjen som ringforbindelse til Københavns Hovedbanegård via. Rigshospitalet, Stengade og Forum.
Denne linje aflaster på tværs af havnen, og løser dermed kapacitetsudfordringen på M1/M2. Linjen anlægges i etaper, hvor første etape går fra København H til Refshaleøen, og linjeføringen fortsættes til Lynetteholm, hvor stationerne åbner i takt med byudviklingen.
- Metrolinje M5 forventes taget i brug i 2035.
- Det samlede restfinansieringsbehov for M5 er beregnet til 14,7 mia. kr. (2020-priser).
Den nye linje M5 får 10 stationer:
- København H
- Bryggebroen (ny)
- DR Byen
- Amagerbrogade Syd (ny)
- Lergravsparken
- Prags Boulevard (ny)
- Refshaleøen (ny)
- Lynetteholm Syd (ny)
- Lynetteholm Nord (ny)
- Østerport
Og kan udvides med yderligere 3 stationer til en ringforbindelse via:
- Rigshospitalet
- Stengade
- Forum
4 Comments
Hvordan kan den nye Metro forbinde til Lynetteholm i år 2035, når Lynetteholmen først er bygget klar til boliger tidligst 2068????
Første boliger står klar i 2035.
Er der nogen, der kan forklare, hvorfor man ikke fører metroen fra ltnetteholm til Nordhavn linjen og dermed kan betjene krydstogtterminalen? Det vil måske øge teansporttiden til østerport med 7-8 minutter, men det er en noget kortere forbindelse at bygge.
Metroen definerer i dag byens grænser. Længere transporttid til Østerport vil få Lynetteholmen til at ligge længere ude i “periferien” af København By og sænke prisen på grundene tilsvarende. Af samme grund bygger kommunen en cykel/gangbro deroppe, som der slet ikke er trafikgrundlag for de næste mange år.
1 Trackback / Pingback