Dagen før Black Friday havde IKEA inviteret et blandet panel af fem personer fra Danmarks top til debat om bæredygtighed. Fælles for dem var, at de på hver deres måde har magt og påvirker danskerne i dagligdagen.
Af: Anders Bo Petersen
IKEAs nye varehus lagde rum til en morgendebat, hvor nyhedsvært Cecilie Beck var moderator. Panelet bestod af folketingsmedlem for Det Radikale Venstre, Samira Nawa, formand for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, chefredaktør hos BO BEDRE, Erik Rimmer og Country Communications Manager Christian Mouroux Pedersen, der repræsenterede IKEA Danmark. Debatten havde til formål at diskutere, hvordan Danmark i fremtiden kan forbruge mere klimavenligt.
.
Forslag om tilskud til reparation end at købe nyt
Debatten forløb over tre runder. Der blev stillet skarpt på, hvilket ansvar man har som forbruger, som virksomhed og politisk – og hvilke lovgivningsmæssige krav, der skal til for at fremme et mere bæredygtigt forbrug.
Samira Nawa fra Radikal Venstre var inde på at danskerne skulle et reparationsfradrag, (som Frankrig i øvrigt har indført, red.)
”Fra politisk hold skal vi sørge for, at det grønne valg også er det nemme valg. Det gør vi både via afgifter på varer med et stort CO2-aftryk, men i høj grad også ved at nudge forbrugerne til at genbruge mere, og forlænge vores ting”.
.
Mindre forbrug, ja, men EU skal sætte rammerne
”Forbrug er ikke i sig selv et problem, men vi skal forbruge smartere og dermed bruge færre af jordens ressourcer. Mange virksomheder er i fuld gang, og IKEA er et godt eksempel, der arbejder for at fremme et mere ansvarligt forbrug”, nævnte Christian Moroux, IKEA. Han fortalte, at de hele tiden har bæredygtighed i baghovedet, når de producerer nye varer til deres sortiment.
Jacob Kjeldsen, der er branchedirektør for DI Handel var meget fortrøstningsfuld omkring, at virksomhederne nok skal tage ansvar og få de grønne løsninger udover Danmarks grænser.
.
Enighed om bæredygtighed i panelet
Panelet var grundlæggende enige om, at alle parter skal arbejde for et mere cirkulært forbrugsmønster. Ifølge Christian M. Pedersen har IKEA både en forpligtelse og en unik mulighed for at gøre en forskel. Vi skal genbruge, reparere og genanvende i stedet for at smide ud, lød det
”For mig var det vigtigt at få frem i debatten, at forbrugerne skal kunne købe nyt med god samvittighed. Vi skal forbruge ansvarligt, og det har vi et ansvar for, at forbrugerne kan. Det kræver, at det grønne valg ligger lige for til en pris, hvor alle kan være med, sluttede Christian M. Pedersen.
Be the first to comment