Af Anders Bo Petersen
Efter i flere år ikke at have haft et eneste hotel, er hotel efter hotel skudt op på Christianshavn. Næste hotel i rækken bliver hotellet på Papirøen, som netop har fået tyske ejere. Det er tyske ”Union Investment”, der går ind på det skandinaviske hotelmarked med opkøbet af det kommende ”25hours hotel” på Papirøen, det skal stå klart i marts 2024.
Hotellet danner sammen med 253 lejligheder, detailhandel, restauranter og ikke mindst det nye Vandkulturhus, på den kommende Papirøen.
Salg inden færdiggørelse
Det er udviklingsselskabet ”Christiansholms Ø P/S”, der ejes af Danica Pension og udviklerne ”Nordkranen” og ”Unionkul”, der sælger til tyskerne inden projektet overhovedet er færdigt. Det vidner om et fortsat brandvarmt ejendomsmarked trods krise og krig i Europa.
Hos ”Union Investment” glæder Andreas Löcher, leder af Investment Management Hospitality hos ”Union Investment” sig over købet.
”København er et af Europas bedste hotelmarkeder. Vi er derfor glade for at kunne gå ind på det skandinaviske hotelmarked med købet af dette flagskibsprojekt. Hotellet vil appellere til både forretningsrejsende og turister takket være sin enestående beliggenhed i en nyudviklet bydel i Københavns centrum, i gåafstand fra mange turistattraktioner. Papirøen vil give en brugeroplevelse af høj kvalitet og forventes at tiltrække op til 1,9 millioner besøgende om året i fremtiden”, siger Andreas Löcher.
Også hos ”Nordkranen”, der er en af sælgerne, glæder man sig voldsomt over salget af hotellet til tyskerne.
“Det internationale hotelkoncept ”25hours” er kendt for deres utraditionelle design. Alle deres hoteller er baseret på det pågældende steds historie og karakteristika. I dette tilfælde en ø med en industriel fortid og en ny vision for fremtiden: En urban oase, hvor vi sammen med ”25hours” og andre passionerede iværksættere skal ramme byens nye kvarter og destinationer”, siger Mads Nørby Hansen fra ”Nordkranen” på vegne af sælgerne.
Internationale hotel-krafter
Selve ”25hours Hotel” får 128 værelser og omfatter desuden en restaurant, en café og en bar på øverste etage. Der kommer tre lokaler med plads til 120 personer. Bygningen – som er den tyskerne køber – er allerede udlejet til ”KNSA Tyskland” i 25 år.
”KNSA” styrer en række hoteller i Europa og har aftaler med flere forskellige hotel-brands. I øjeblikket har KNSA management på 22 ejendomme i Tyskland, Frankrig, Schweiz, Østrig, Italien og nu Danmark under hotelkoncepterne ”25hours, Mama Shelter, Jo&Joe brands” – og snart også ”Hoxton”. Trods porteføljen betragter KNSA-management fortsat sig selv som et startupselskab.
Aftalen i København er med ”Ennismore”, der ejer 25hours brandet. ”Ennismore” blev grundlagt i 2011 og etablerede I 2021 et joint venture med den store franske hotelgruppe ”Accor”, der driver en lang række hoteller under navne som; ”Ibis, Mercure, Novotel, Swissotel, Pulmann” med flere.
Be the first to comment