Af Jesper Schou Hansen
Der er sat gang i en foranalyse om en cykel- og gangbro mellem Islands Brygge syd og Enghave Brygge – og indtil den foranalyse er klar – og det går der stadig et år med – så kan politikerne ikke afsætte pengene til broen.
Men Beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) vil alligevel allerede nu have de øvrige politikere til at lave en hensigtserklæring i forbindelse med årets budgetforhandlinger, som snart går i gang.
”Det er jo en bro, der optræder i diverse lokalplaner – og har gjort det i de seneste ti års tid. Så der er jo mildest talt en berettiget forventning om, at den kommer. Derfor skal vi også opretholde presset på det politiske system – ikke mindst fordi vi ellers risikere, at der kommer til at gå endnu længere tid inden broen kommer”, siger Jens-Kristian Lütken.
Selvom politikerne på Københavns Rådhus nu har sat gang i en såkaldt foranalyse og i maj officielt bevilgede pengene til den, så er analysen først klar, så selve broen aller tidligst kan vedtages i 2024.
Forvaltningen har i forbindelse med et andet projekt over havnen vurderet, at fra pengene var bevilget, så ville der gå fem år inklusiv projektering og VVM-undersøgelse, inden der faktisk stod en bro.
Det betyder også, at en den nye bro mellem Islands Brygge og Enghave Brygge tidligst vil kunne stå færdig i 2029 – og det er også et optimistisk gæt.
Fortsat pres
”Netop fordi vi kan se, at der kommer til at gå så lang tid, så synes jeg, at det er ekstra vigtigt, at vi nu forpligter os selv på, at vi skal have bygget cykel- og gangbroen. Broen vil jo også sikre, at ikke kun sjællandssiden får hurtigere adgang til amagersiden, men også at beboerne på Islands Brygges sydlige del pludselig får meget tættere til metroen”, siger Venstres Jens-Kristian Lütken med henvisning til den kommende sydhavnsmetro.
Sydhavnsmetroen og den kommende metrostation ved Enghave Brygge forventes at åbne i 2024.
Finansiering
Hvordan broen skal finansieres har politikerne endnu ikke taget stilling til.
”Vi kender ikke prisen endnu. Men hvis vi kigger på en række af de seneste broer over havnen: Lille Langebro, Inderhavnsbroen og Cirkelbroen, så er de alle betalt af fonde, mens den eksisterende Bryggebro er delvis betalt af de lokale beboere. Men jeg har svært ved at se, at kommunen ikke kommer til at bidrage ret substantielt til en løsning. Det er bare svært at pege præcis på hvordan og hvorledes, når man ikke kender resultatet af analysen endnu. Det er også derfor, at vi til årets budgetforhandlinger ikke kan afsætte penge og i stedet går efter en politisk hensigtserklæring om, at vi skal have bygget broen”, siger Jens-Kristian Lütken.
Lokalavisen Havnefronten har henvendt sig til alle de politiske partier for spurgt til deres forslag til de kommende budgetforhandlinger. Vi kommer i den kommende tid retur med bud fra flere politikere i den takt de indkommer.
Be the first to comment