Fisketorvets ejer Unibail-Rodamco-Westfield Group har fået ok til en større makeover af shoppingcenteret – herunder en integration med den kommende metrostation, som pt er ved at blive bygget på centerets bagside. Men nu er parterne blevet uenige om tilladelsen, og kommunen har vendt tommelfingeren nedad for den seneste version.
Af Jesper Schou Hansen
Den store make-over af Fisketorvet går ikke så hurtigt, og en af årsager er, at samarbejdet mellem kommunen og ejeren Unibail-Rodamco-Westfield Group ikke kører helt gnidningsfrit.
Således er et forslag til, hvordan den kommende metrostation kan integreres, blevet hældt ned ad brættet af kommunens embedsmænd, der har oplistet en lang række årsager til, hvorfor de ikke mener, at projektet kan realiseres.
Det viser en aktindsigt, som Lokalavisen Havnefronten har fået i korrespondancen mellem kommunen og Unibail-Rodamco-Westfield Groups ansatte.
Her afviser kommunen at gå videre med det projekt, som Fisketorvet har indsendt for den del, der har at gøre med det hjørne, som vender ud mod den kommende metroforplads.
Her havde Fisketorvet ønsket en åben plads, der gav passagerer god adgang for at komme direkte ind i centeret, men sådan skal det ifølge kommunens embedsmænd ikke være.
Her er holdningen, at projektet på en lang række punkter slet ikke følger de retningslinjer, som findes i lokalplanen og heller ikke matcher, hvad politikerne allerede har nikket til. Derfor vil embedsmændene heller ikke gå videre med den byggetilladelse som Unibail-Rodamco-Westfield Group skal bruge for at komme i gang.
Anerkendte arkitekter
Det er Schmidt Hammer Lassen Architechts, der har lavet arbejdet for Fisketorvet. De har med deres forslag sørget for lys og plads, så der skabes en god integration mellem metropladsen og selve shoppingcentret, som vil få en ny to etagers bygning – delvist i træ – ud mod den kommende metroforplads.
Forslaget vil skabe en helt ny indgang til Fisketorvet og åbne centret op på den side, hvor der i dag er indkørsel til parkeringskælderen og vareudlevering fra Silvan. Samtidig vil det skabe et nyt flow af biler ind i Fisketorvets underetage.
Arkitekterne havde også gjort plads til en cafe på metroforpladsen samt en butik, hvor man kunne få repareret cykler eller lignende.
Unibail-Rodamco-Westfield Group og kommunen har aftalt, at de nu skal mødes for at finde ud af, hvordan projektet kommer videre.
På trods af at integrationen med den kommende metro er gået i stå, så fortsætter arbejdet med metroen uændret.
Lokalavisen Havnefronten har flere gange i byggeprocessen henvendt sig til Fisketorvet og dets ejere for en kommentar – uden det dog er lykkedes.
Be the first to comment