Af Tina og Scott Dige, Pia Freil, Inge og Kai Lindgren/Skov, Mette og Bjørn Lyngbirk, Sari Rasmussen, Rikke Bjerregaard Orry
Københavns havn er for alle, også de arealer, der hører under private grundejerforeninger. Alle skal have glæde af de muligheder, som vandet giver – uanset om det er til gåture langs havnen, kajak, SUP eller badning i badezonerne. Og det er uanset om man er beboer ved havnefronten, turist eller bor andre steder i København. Det mener vi der bor ved havnefronten, og det mener de fleste andre, som ønsker at benytte vores fantastiske havn.
Men Teknik og Miljøforvaltningen og politikerne i Teknik og Miljøudvalget i Københavns Kommune har tilsyneladende en anden opfattelse.
Indsigelser fra beboere om ændringer i lokalplanen bliver afvist uden dialog, selvom der er tale om konstruktive forslag, der kan forbedre oplevelsen blandt beboere og besøgende.
En ø i havnen?
Konkret har Teknik og Miljøforvaltningen den 22.8.2022 truffet beslutning om at etablere en 300 m2 træbrygge som en ø 12 meter ude i vandet ved Engholmene. Det er en væsentlig ændring af lokalplanen, hvor der ellers var planlagt en træbrygge diskret langs kanten af havnefronten. Øen placeres på et af de smalleste steder i havnen, hvor der netop er etableret to stop for havnebusser. Vi har gennem sommeren observeret det kaos der opstår, når to havnebusser krydser havneløbet i et virvar af speedbåde, tømmerflåder, robåde, kajakker, SUP og badende. Det er simpelthen ikke forsvarligt og hensigtsmæssigt at etablere en ø midt i havneløbet – og slet ikke når der findes bedre og mere sikre alternativer langs med havnefronten. Det undrer os, at en vigtig aktør som Movia, der står for driften af havnebusserne, ikke er blevet hørt.
Cykelstativer på havnefronten
Vi har gjort både Teknik og Miljøforvaltningen og samtlige medlemmer af Teknik og Miljøudvalget opmærksom på det uhensigtsmæssige i at plastre havnefronten til med cykelstativer, som kommunen projekterer med i det nye projekt. Havnefronten er tilsyneladende det eneste sted kommunen kan finde plads til cykelstativer, da området ikke er forberedt til den nye ø. Ingen andre steder i Københavns havn har man plastret fronten til med cykelstativer. Eksempelvis har man ved det kongelige bibliotek etableret cykelstativer tilbagetrukket fra fronten, så alle forbipasserende kan gå ugeneret forbi og nyde havnen. Cykelstativer ved fronten kan hverken beboere eller andre brugere af de rekreative områder være tjent med, når man eksempelvis vil gå en runde langs havneruten.
Endelig har vi gjort kommunen opmærksom på vores bekymring for det pres – og mulighed for svineri – som det vil skabe, når man etablerer så stor en platform på et lille område, fremfor at sprede faciliteter ud på flere mindre områder langs havnefronten. Svaret fra forvaltningen er overraskende trusler om ekspropriation og tilsagn om at etablere endnu flere cykelstativer og toiletter på øen.
Bliver vi hørt?
Uanset om man bor i Sydhavnen, på Nørrebrogade, Istedgade eller Østerbrogade, så er der vel ingen, der drømmer om at have udsigt til et offentligt toilet fra sin stue – med deraf følgende mulighed for lugtgener. Det er vel ikke underligt, at vi er bekymrede.
Teknik og Miljøforvaltningen og politikerne må forstå, at fordi man har en holdning til hvad der skal ske med ens eget nærområde, så er det ikke ensbetydende med, at man er fjendsk overfor fremmede, der vil benytte området. Tværtimod ønsker vi liv. Men vi har en vigtig viden om hvordan løsninger vil påvirke området.
Kommunen har helt undladt at sikre, at de nærmeste beboere og andre interesserede borgere er blevet hørt i forbindelse med væsentlige ændringer af lokalplanen. Vi er alene blevet orienteret om projektet med bemærkning om, at projektet ikke kan ændres.
I stedet for at afvise alle indsigelser og forslag med begrundelsen, at alle skal have adgang til og glæde af havnen, bør kommunen gå i dialog med alle berørte parter – og ikke mindst de nærmeste beboere, der kender området og derfor kan komme med konstruktive input til projektet.
Vi håber, at kommunen anerkender, at der er sket fejl i processen omkring høringen, og at beslutningen om træbryggen bliver revurderet. Og hvis beslutningen ikke bliver ændret håber vi i det mindste, at kommunen vil inddrage naboerne i den konkrete projektering.
Be the first to comment