Af Jesper Schou Hansen
Lige siden åbningen af Bryggebroen i 2006 har blandingen af cyklister og fodgængere – og forskellige færdselsretninger – gjort trafiksikkerheden noget tvivlsom. Noget rigtig mange gennem årene har gjort opmærksom på.
Det er man opmærksom på i Teknik- og Miljøforvaltningen, fortæller områdechef Henriette Hall-Andersen, hvis forvaltning i øjeblikket tester, hvordan et opslag på Facebook kan give borgerinput omkring trafiksikkerheden.
”Nu prøver vi denne fremgangsmåde og ser, om vi kan få noget frem ad den vej. Det er ikke, fordi vi ikke er opmærksomme på udfordringerne. Vi har dem også ved de andre broer i København, og Bryggebroen kommer også op, når vi spørger bredt omkring trafiksikkerhed i København”, fortæller Henriette Hall-Andersen til Havnefronten.
Ingen politirapporter
Imidlertid dukker Bryggebroen og byens øvrige broer sjældent op i de ulykkesdata, som forvaltningen trækker fra politiet.
”Vi ser ikke noget i politiets statistik. Og det skyldes nok den type af uheld, der sker ved broerne – herunder Bryggebroen. Det er ikke noget, der bliver optaget politirapport omkring, men derfor kan der jo godt være ret farlige situationer alligevel. Det er dem, vi med Facebook-opslaget forsøger at se, om vi kan blive klogere på”, siger Henriette Hall-Andersen.
Hvilke løsninger, der så bliver tale om, ved man endnu ikke.
”Ved Lille Langebro er der ved Christians Brygge og Blox jo etableret et lyskryds. Den mulighed har vi ikke ved Bryggebroen. Men hvilken løsning vi kommer med, kan jeg simpelthen ikke sige noget om endnu”, siger Henriette Hall-Andersen.
Tidligere har den manglende belysning mellem Bryggebroen og Cykelslangen vakt kritik. Men her er der nu opsat belysning, så man ikke længere færdes i totalt mørke.
Vedligeholdelse udskudt
Hun kan til gengæld fortælle, at vedligeholdelsesarbejdet på Bryggebroen er udskudt til næste år. Det er både belægningen, der skal have en tur, og selve jernkonstruktionen, der skal arbejdes på. Årets budget er i stedet brugt på en akutskade på en anden bro, og så har kommunen prioriteret at renovere flere broer og bolværker i Indre By forud for det netop afholdte Tour de France løb.
”Vi skal også lige have set på de mange hængelåse, som folk hænger på. De er ikke gode for broerne, så vi klipper dem af, samtidig med vi udfører arbejde på broerne”, siger Henriette Hall-Andersen.
Kommunen har tidligere fjernet samtlige hængelåse på Nyhavnsbroen. Dengang blev hængelåsene lagt frem, så man frit kunne afhente den hængelås, som man havde sat op. Det var der dog meget få, der gjorde.
”De øvrige låse står stadig i 20 spande på vores oplagsplads, hvis der skulle være en kunstner, der har en god idé til hvordan de kan bruges. Låsene kan ikke længere hentes af borgerne”, siger Henriette Hall-Andersen.
Be the first to comment