By & Havn leder efter entreprenør til ny containerterminal

Af Jesper Schou Hansen

Den eksisterende containerterminal i Nordhavn skal rykkes helt ud på den ny opfyldte spids. Derfor er By & Havns rådgivere i gang med at udarbejde materiale til en prækvalifikation for at finde egnede kandidater til en totalentreprise på den kommende containerterminal.

Går alt efter planen er opgaven i prækvalifikation inden måneden er omme – og containerterminalen færdig i slutningen af 2024.

Københavns nye containerterminal vil med sine 165.000 m2. være med til at sikre, at varer og gods fortsat kan leveres bæredygtigt direkte til centrum af København, så man slipper for lang vejtransport, hedder det i By & Havns begrundelse for ikke at flytte trafikken f.eks. til Køge.

Det er By & Havn selv, der er bygherre på den nye containerterminal, mens Copenhagen Malmø Port (CMP) bliver operatør. Den nye containerterminal kommer til at ligge i forlængelse af den nuværende krydstogtterminal på Oceankaj og afløser den nuværende containerterminal på 140.000 m2. på Levantkaj.

 

Plads til boliger

Flytningen af terminalen vil give mulighed for yderligere udbygning af Nordhavn, hvor 35.000 mennesker ifølge planen skal bo i fremtiden, når området er fuldt udbygget.

”Med den nye containerterminal fastholder vi ikke alene Københavns historie som en fremgangsrig købstad, men vi bidrager samtidig til at gøre det til en mere grøn hovedstad, hvor varer og gods kan leveres så bæredygtigt som muligt direkte til slutkunderne. Med flytningen af containerterminalen fra Levantkaj til Ydre Nordhavn tager vi derudover for alvor fat i de næste etaper af udviklingen af Nordhavn, hvor Levantkaj i fremtiden skal udvikles som nyt boligområde til eksisterende og kommende generationer af københavnere”, siger Adm. direktør i By & Havn, Anne Skovbro.

Arbejdet med at anlægge den nye Nordhavnstunnel under Svanemøllebugten er godt i gang, og når tunnelen står færdig i 2027, vil transport til og fra den nye containerterminal få direkte adgang til motorvejsnettet via tunnelen. Dermed bliver Indre Nordhavn aflastet for en stor del af den tunge trafik, der i dag kører i krydset Kalkbrænderihavnsgade/Sundkrogsgade og på strækningen Sundkrogsgade samt Baltikavej.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*