By & Havn arbejder på flere husbåde i havnen

Af Jesper Schou Hansen

 

En politisk beslutning, om at der skal gøres plads til flere husbåde langs Københavns havn, får nu By & Havn til at tale om at ”skabe en levende og varieret rekreativ havn”.

Derfor peger By & Havn nu på en række steder, hvor man gerne ser, at der kan tilbydes placeringer til husbåde i fremtiden. Formålet er bl.a. at give bedre forhold for ejerne og at skabe liv ved de mange bolværker.

”Efterspørgslen på husbåde er meget stor i Københavns havn, og By & Havn ønsker at få etableret flere pladser til husbåde i havnen, så flere kan få muligheden for at udleve drømmen som husbådeejer. I første omgang har By & Havn peget på en række områder, hvor man vil undersøge muligheden for at etablere husbådepladser. Det er ved Stejlepladsen i Sydhavn, langs en del af Islands Brygge, ved Christiansholm, ved Prøvestenen Syd og ved statens vandarealer på Holmen”, siger adm. direktør i By & Havn, Anne Skovbro.

Hun mener, at arbejdet ligger i naturlig forlængelse af den efterhånden flere år gamle havnestrategi, som Skovbro selv kalder ”ny”.

”Her satte vi fokus på, at havnen skulle være for alle, og at der skulle være flere rekreative tiltag, der skabte en levende havn. Det er vi allerede godt på vej med, og hvert år kommer nye sjove tiltag i havnen, som skaber liv. Husbåde er næste skridt. Vi mærker efterspørgslen, og det skal vi selvfølgelig kunne levere på. Derfor peger vi nu på en række steder, hvor vi kan se, at der er muligheder for flere husbådepladser”, siger Anne Skovbro, By & Havn.

 

Stor efterspørgsel

Generelt er interessen for husbåde stor i Københavns Havn, og om sommeren kommer der dagligt henvendelser fra københavnere, der ønsker at få muligheden for at få en husbådeplads. Det har dog indtil nu været svært at tilbyde, fordi der ikke har været pladser nok, og fordi bolværkerne i de fleste tilfælde er ejet af private bolværksejere, som også skal give tilladelse.

Derfor er det By & Havns intention med den nye udmelding at skabe flere pladser og ikke mindst ligestilling blandt husbådene, så regler og rammer bliver de samme i havnen – uanset om man er en ny, moderne husbåd eller et bevaringsværdigt skib, som er med til at fastholde den særegne havnehistorie i Københavns Havn.

”Vi ønsker, at der skal være plads til alle – både almindelige husbåde og bevaringsværdige skibe. Og det har vi faktisk allerede sikret andre steder i havnen. Vi skal som havnemyndighed sikre, at forholdene omkring husbådene bliver varetaget professionelt, og vi har en rimelig tilgang til vandarealleje, og derfor er der faste takster, så alle er lige stillet i havnen i fremtiden. Det betyder også, at vi kommer til at gå i dialog med de nuværende bolværksejere for at sikre os, at vi kan skabe nogle gode rammer for de nuværende og fremtidige husbådeejere”, siger Anne Skovbro. Dermed rammer hun ned i en af de potentielle konflikter for en ny regulering af havnen.

 

Frygt for vilde priser

I dag betaler husbådejerne nemlig ret forskellige beløb. På de arealer omkring Nyholm, som Farvandsdirektoratet har administreret, betales der nemlig ikke for at ligge på vandet. Det gør man imidlertid på de arealer, som By & Havn ejer. Og derfor vil der være lagt op til vilde prisstigninger, hvis By & Havns udlejningstakster pludselig skulle slå igennem i hele havnen.

By & Havn kan på nuværende tidspunkt ikke sige, hvor mange husbådepladser, der er tale om, men dialogen med bolværksejere, kommune og husbådeejere er allerede begyndt, og By & Havn håber, at de inden længe kan sige, hvornår de første nye husbådeplaceringer vil blive offentliggjort. Lokalavisen har spurgt bl.a. Grundejerforeningen Havnestad om dialogen. Her afviser man eksistensen af den dialog, som By & Havn omtaler.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*