Tre michelinstjerner og verdens bedste restaurant er ikke nok: Noma vil være den bedste arbejdsplads

Foto: Noma.

Noma er er på toppen i denne tid, hvor restauranten indenfor en måned endelig fik tre Michelinstjerner og efterfølgende blev kåret som verdens bedste restaurant. Men det er ikke nok: Nu skal Noma også skal være den bedste arbejdsplads, sagde René Redzepi efterfølgende.

 

Af Mikkel Bækgaard

 

Det var en glad René Redzepi, der sammen med en del af sit team kunne modtage hyldesten som verdens bedste restaurant på scenen i Antwerpen for et par uger siden, og som også modtog tre michelinstjener for nylig. Men at være verdens bedste restaurant er ikke nok, hvis man ikke også er verdens bedste sted at arbejde.

Det sagde Rene Redzepi ifølge madmediet Fine Dining Lovers til den efterfølgende pressekonference, hvor han så frem mod en forandring af restaurationsbranchen med bedre forhold for de ansatte.

“Hvordan kan vi være de bedste? Have den mest fantastiske kreativitet, den bedste energi, men også gøre det muligt at få børn? Understøtte alle og få dem til at arbejde på måder, som giver alle en form for balance i fremtiden?” spurgte han blandt andet.

 

Hadede sig selv i mange år

Kommentaren kom i forlængelse af en kvindelig Noma-ansat på scenen sagde, at Noma var det bedste sted at arbejde:

“Jeg ved ikke, om Noma er den bedste restaurant i verden, men det er det bedste at arbejde”, sagde hun.

Det fik René Redzepi til at love, at Noma i fremtiden skal være en endnu bedre arbejdsplads, og at der hele tiden er plads til forbedring af arbejdsmiljøet:

“Vi er ikke den bedste arbejdsplads. Det synes hun måske, men det er der andre, der ikke gør. Jeg kan kun sige, at jeg hver eneste dag går på arbejde for at gøre det så godt som muligt. Jeg har ikke altid været den bedste. Jeg har haft perioder i mit liv, hvor jeg ikke kunne styre mig selv, jeg havde ikke redskaberne til det. Jeg kunne gå hjem hver dag og være sur på mig selv. I mange år hadede jeg mig selv”, sagde den verdensberømte Noma-kok.

 

Hvorfor råbe ad folk?

Her henviste René Redzepi blandt andet til en tid, hvor han var kendt for at råbe af personalet – en tid, der blandt andet blev dokumenteret i den meget omtalte dokumentar Noma på Kogepunktet fra 2008.

Og han er bestemt ikke er stolt over den chef, han var dengang:

“Jeg følte, jeg skulle være en bestemt leder for folk, men jeg var bare en skuffelse. Jeg havde været i alle de her køkkener over hele verden, hvor køkkenchefen bare råbte og var sådan ‘kan de ikke indse, at det ikke fungerer? Når jeg bliver køkkenchef, så vil jeg aldrig være sådan’. Men så blev jeg køkkenchef. Det går op for dig, at det er noget helt andet selv at lede, og jeg var meget skuffet over mig selv”.

 

En lang proces

Men de tider er forbi, lovede René Redzepi. Der skal være respekt og samtidig en bedre work life-balance, også selvom det tager tid at ændre en så stor og krævende organisation som Noma.

“Det er ikke bare en kontakt, man lige trykker på. Det er en lang proces, som kræver kreative ideer og løsninger, for man kan ikke bare nødvendigvis holde mindre åbent.

“Hvis vi skulle lave en total transformation af vores team i forhold til, hvordan vi arbejder, hvis vi skulle have færre åbningsdage, bruge mere tid på kreativitet, så skulle vi enten hæve priserne markant eller lave noget helt anderledes. Og vi kan ikke bare hæve priserne, for folk vil blive chokerede. Så hvordan kan vi lave en værdistrøm på en helt ny måde”, spurgte René Redzepi blandt andet.

Det kunne for eksempel ske ved at få folk ind, som tænker på en helt ny måde: “Folk, der kan komme udefra og se det hele fra et andet perspektiv og fortælle os, hvad vi gør forkert. Jeg har talt med myriader af folk det sidste halvandet år om, hvad for en disruption, man kan komme med i madbranchen, som ellers er en del af et meget gammeldags og temmelig fastlåst system. Det er noget, vi skal kigge ordentligt på”, sagde René Redzepi.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*