Trafikken ved Inderhavnsbroen er for kaotisk

Kommunens trafikplanlæggere havde ikke en heldig hånd, da de oprindelig planlagde trafikken omkring Inderhavnsbroen. Foto Maria Snickars / Havnefronten.

Af Jesper Schou Hansen

Teknik- og Miljøforvaltningen har ikke en heldig hånd, når det gælder trafikafviklingen ved byens cykel- og gangbroer over havnen. Så nu skal en ny plan ændre nogle af de uhensigtsmæssige situationer på og omkring Inderhavnsbroen.

Selvom langt de fleste af de mere end 15.000 cyklister, der hver dag krydser Inderhavnsbroen, klarer turen uden slinger i valsen, er der alligevel daglige udfordringer. Især på og omkring til- og frakørselsramperne opstår der farlige situationer, når fodgængere, cyklister og bilister skal krydse hinanden.

Derfor blev der ved budgetforhandlinger for 2020 afsat penge til at finde ud af hvordan man kan forbedre forholdene for cyklister ved Inderhavnsbroen.

”Det er ingen hemmelighed, at Inderhavnsbroen har nogle udfordringer, som vi i Københavns Kommune selvfølgelig er nødt til at gøre noget ved. Vi har nu en analyse i hånden med konkrete bud på, hvordan vi kan forbedre forholdene omkring broen, så den bliver så nem og uproblematisk at krydse, som den skulle have været fra start”, siger teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (Enh).

Populær bro

En del af de eksisterende udfordringer ved og omkring Inderhavnsbroen er et resultat af broens popularitet. Den var en gave fra A.P Møller fonden og oprindeligt bygget til at håndtere 7.000 krydsende cyklister i døgnet, men antallet har vist sig at være mere end dobbelt så stort.

I Nyhavn er planen at vende bilernes ensretning, så biltrafikken følges med cyklisterne fra Kongens Nytorv. Den modkørende cykeltrafik ledes ind på en afmærket cykelsti mod ensretningen. Det foreslås at flytte fortove og etablere midterheller og svingbaner for cyklisterne fra både broen og Havnegade.

På Christianshavn-siden foreslås det at udvide det eksisterende stiareal på Grønlandske Handelsplads. Der skal etableres tre heller, og så skal cykelstien gøres mere kurvet for at få cyklisterne til at sænke farten. Desuden foreslås det at etablere cykelparkeringspladser på Grønlandske Handelsplads. Fordi pladsen er ejet af Slots- og Kulturstyrelsen og en privat grundejer, kræver ændringerne på pladsen en formel aftale med grundejerne.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*