Too Good To Go lancerer europæisk plakatkampagne hos Blox i kampen mod madspild

Too Good To Go er gået sammen med 14 kunstnere fra 14 europæiske lande om at skabe kunstplakater, der skal rette fokus på madspild. Plakaterne bliver frigivet på Verdens Miljødag d. 5. juni, og overskuddet af plakatsalget bliver doneret til FN’s fødevareprogram. Kampagnen bliver fulgt op af en en stribe events over hele Europa.

1/3 af al mad går til spilde. Den problematik retter Too Good To Go nu fokus på i en ny, tværeuropæisk plakatkampagne.

14 kunstnere fra de 14 europæiske lande, som Too Good To Go opererer i, har fået kunstnerisk frihed til at fortolke madspild i plakatform. Det er der kommet 14 smukke og unikke værker ud af, som vil blive solgt i begrænset oplag med launch på Verdens Miljødag den 5. juni.

 

Supermercat står bag det danske værk

Den danske plakat er kreeret af Supermercat, der består af det kreative makkerpar fotograf Theis Bothmann og art director Malte Gaarde Meyenburg. Supermercat laver surrealistisk fotokunst, og deres plakat forestiller en donut forklædt som redningskrans i oprørt hav. Værket har de døbt Save The Food.

Om overvejelserne bag at medvirke i kampagnen siger Malte Gaarde Meyenburg:

“Hvis vores kunst kan medvirke til, at der måske er et par mennesker, der tænker mere over den problematik, der er omkring madspild, så er det jo bare fantastisk”. Theis Bothmann supplerer: “Måske er kunstens rolle i det store billede i virkeligheden at påvirke folk i det små?”

Too Good To Gos eget kreative team har derudover produceret 10 plakater, der har en mere praktisk tilgang til at bekæmpe madspild i form af bl.a. en sæsonkalender og plakater med tips og tricks.

Landechef for Too Good To Go i Danmark, Heidi Boye, fortæller om baggrunden for kampagnen:

“Idéen til plakatkampagnen stammer faktisk fra vores brugere, der jævnligt spørger, om vi kan lave plakater af vores visuelle indhold fra blandt andet Instagram. Det har vi lyttet til. Og derfor er jeg helt vildt glad for, at vi nu kan fejre Verdens Miljødag med et initiativ, der både kommer vores mange brugere til gode, og som kan bidrage til at rette fokus på madspildsproblematikken.”

Madspild står i følge FN for 8-10 % af den globale CO2-udledning. Derfor er bekæmpelse af madspild bredt anerkendt som et af de mest effektive våben i kampen mod klimaforandringerne.

 

Overskud doneres til FN’s fødevareprogram

Både kunstplakaterne og Too Good To Gos egne vil blive solgt på posters.toogoodtogo.com fra d. 5. juni til d. 30. september. Alle plakater vil blive printet på Crush-papir, der er lavet af 15% biprodukter fra fødevareindustrien – bl.a. rester af oliven, kaffe, nødder og frugter.

Overskuddet fra salget vil blive doneret til FN’s fødevareprogram (WFP).

 

Events over hele Europa

Plakatkampagnen bliver fulgt op af en stribe udstillinger og events over hele europa. Det hele bliver kickstartet i København med udstilling og åbningsevent på Bryghuspladsen ved BLOX på World Environment Day d. 5. juni. Herefter følger en stribe udstillinger og events i bl.a. London, Birmingham, Lissabon, Oporto, Nice, Marseilles og en række belgiske byer.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*