Både en ny cykel- og gangbro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge syd samt en ny bro mellem Nordre Toldbod og Refshaleøen. Begge dele er nu officiel politik og en del af den senest indgåede politiske aftale. Pengene til begge broer mangler dog stadig.
Af Jesper Schou Hansen
Næste skridt på vejen til at få hele to nye broer over Københavns havn er taget. For med indgåelsen af en politisk aftale i ugen inden påske er realiseringen af de to broer rykket et skridt nærmere.
Først om fremmest skal der laves en egentlig foranalyse for broen til Refshaleøen.
”Der er penge til en foranalyse på en helt ny cykelbro mellem Indre By og Refshaleøen, som skal bane vejen for en grøn cykelrute over Refshaleøen mod den kommende bydel, Lynetteholm”, siger overborgmester Lars Weiss.
Hvor den skal placeres, og hvordan den skal finansieres, skal politikerne gennem foranalysen se, om de kan finde ud af. I aftaleteksten hedder det om placeringen, at den ”kan forbinde Refshaleøen med området ved Nordre Toldbod/Langelinie”. Uanset den fysiske placering er ideen at prioritere cykelforbindelser fra start i udviklingen af Østhavnen og Lynetteholm, så de nye bydele bindes sammen med resten af byen.
Bro fra Enghave Brygge
Også broen mellem Enghave Brygge og Islands Brygge er med i den nye politiske aftale. Her har politikerne aftalt, ”at der inden åbningen af Sydhavnsmetroen er behov for at se på den samlede infrastruktur i området nær Enghave Brygge station, herunder en stibroforbindelse mellem Teglholmen og Islands Brygge”.
Det glæder flere politikere. Både Venstres politiske leder, Cecilia Lonning-Skovgaard, og det radikale medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Mette Annelie Rasmussen, taler varmt for broen.
”Vi var allerede inden aftalen ude og markere, at vi skal have sat noget mere skub i infrastrukturen i vores nybyggede områder. Vi har en metro, der åbner om nogle år, og hvis vi skal have givet eksempelvis Islands Brygge syd let adgang til metroen, så skal vi have etableret den bro. Samtidig giver det hele området omkring Enghave Brygge og videre let adgang til hele det grønne område på Amager”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.
Også de Radikales Mette Annelie Rasmussen mener, at det haster med at få broen på plads.
”Der er jo stadig ikke fundet penge til hverken den ene eller anden bro, men med aftalen om at undersøge de to broer over havnen, så er vi kommet et stykke videre. Vi Radikale har en ambition om, at det skal være så let så muligt at passere havneløbet på cykel eller som gående – og det her er et skridt på vejen”, siger hun til Havnefronten.
Endelig finansiering mangler
Selvom de to broforbindelser over havnen er rykket nærmere, så skal der fortsat findes finansiering til begge broer.
På Refshaleøen kunne grundejerne – det er overvejende pensionskasser – have interesse i at bidrage for at fremrykke tidspunktet for, hvornår der kan bygges. På Enghave Brygge og Islands brygge Syd er det til gengæld kommunale midler, der skal i spil – evt. i kombination med fondsmidler. Lille Langebro er således betalt af Realdania, Cirkelbroen af Nordea Fonden og Inderhavnsbroen af A. P. Møller fonden.
Be the first to comment