I denne uge forhandler politikerne om at sætte penge af til at få undersøgt mulighederne for en ny cykel- og gangbro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge syd. Det er det hastigt stigende antal nye boliger, der får politikerne til at træde på speederen.
Af Jesper Schou Hansen
I denne uge diskuterer partier på Københavns Rådhus den såkaldte overførselssag, hvor ubrugte midler fra budgettet finder nye formål. I den forbindelse har Venstre bestilt et såkaldt budgetnotat for en foranalyse, der skal undersøge, hvad en bro over havnen mere præcist kan koste.
Ideen er langt fra ny. Stibroforbindelsen over havneløbet fra Engholmene til Islands Brygge er omtalt allerede i forbindelse med lokalplanerne for Enghave Brygge og for Artillerivej Syd.
Kommunen har bare ikke undersøgt, hvad en bro koster. For at undersøge det nærmere, så skal man bruge 1,5 millioner kroner. Det viser et budgetnotat, som Venstres Flemming Steen Munch har bestilt og har med til denne uges forhandlinger.
En foranalyse er første skridt for at få bygget en bro over havnen
Byen vokser hurtigt
”Det går utroligt stærkt i øjeblikket i de to nye boligområder, og for Venstre er det vigtigt at binde byen sammen og at sikre, at der også for beboerne i vores nye byområder er en god og sikker cykelvej. Derfor er den nye cykel- og gangbro et godt supplement til de forbindelser, vi allerede har, ligesom det vil kunne lette presset på især Bryggebroen og Cykelslangen, der i myldretiden kan være godt besat”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard (V), der er borgmester for beskæftigelse- og integrationsområdet.
Hun understreget, at det også handler om at gøre boligområderne færdige, så infrastrukturen også følger med byggerierne.
”Der er en lidt kedelig tendens til, at beboerne kommer til at vente helt unødigt længe på kommunalinfrastruktur. Om det er broforbindelser, daginstitutioner eller skoler. Og det er heller ikke holdbart, at man unødigt forlænger den periode, hvor nytilflyttere bor på en byggeplads”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.
Øge sammenhængen
Ifølge forvaltningens oplæg til en forundersøgelse er broen en god ide. Den vil nemlig ”øge sammenhængen mellem bydelene og mindske trafikbelastningen på Bryggebroen samt gøre Artillerivej Syd-området stationsnært til den kommende Metrostation ved Enghave Brygge, som forventes at åbne i 2024”, hedder det i indstillingen.
Målet med foranalysen er at ”klarlægge forudsætninger, krav og vurdering af placering og udformning af broen. Foranalysen vil klarlægge eventuelle risici i projektet – eksempelvis lednings- og funderingsforhold, konsekvenser for nærmiljøet, grænseflader til igangværende og planlagte byggerier i området samt koordinering med nye anlægsarbejder langs havneforløbet”.
Bliver politikerne enige om at igangsætte foranalysen, så mangler de fortsat at finde pengene til en egentlig broforbindelse. Analysen vil være klar omkring sommeren 2022 og vil derfor kunne indgå i forhandlingerne om budgettet for 2023. Dermed når broen næppe at stå færdig til Sydhavnsmetroens forventede åbning i 2024.
1 Comment
HavneCykelBroer var blandt de vigtigste mærkesager, ved Cykel Logisk Institut’s
deltagelse i Kommunevalget 2001. KBH.
Nu har Vi 100 nye broer, inkl.3 havnebroer, på tværs af den store barriere.
CLI har selvfølgelig længe spejdet efter den kommende bro, og kan kun anbefale at fremskynde projektet.
Broen mangler overordnet set, og udover Metro-nærhed for Isl.Br, får Enghave Brygge kort vej til Fælleden.
‘Nu’ gangbroen ved Slusen, trænger også til en velfortjent opgradering, Cykel-Logisk/venlig forstås.