Metroboremaskine bliver flyttet Enghave Brygge

Olivas Borehoved flyttes fra Ny Ellebjerg til Enghave Brygge. Foto: Metroselskabet

Trods udfordringerne med den igangværende pandemi bliver der arbejdet hårdt på at holde fremdriften høj på byggeriet af den nye metrolinje M4 Sydhavn. I denne uge blev borehovedet til den ene tunnelboremaskine på metrobyggeriet i Sydhavn hejset op fra den dybe skakt på byggepladsen ved Ny Ellebjerg, hvor maskinen kort før jul brød igennem til den kommende metrostation. Stationen bliver et af de største trafikale knudepunkter, når M4 Sydhavn åbner i 2024.

De to tunnelboremaskiner i Sydhavn, Inge og Olivia, er metrobyggeriets største maskiner. De har en kampvægt på godt 600 ton og en længde på mere end 140 meter. Olivias borehoved (den forreste del af maskinen) måler knap 6 meter i diameter og vejer ca. 50 ton.

Borehovedet og maskinens andre dele fragtes nu gennem byen tilbage til Enghave Brygge, hvor Olivia – sammen med søstermaskinen Inge – skal bore den sidste del af tunnelstrækningen frem til Havneholmen, hvor M4 Sydhavn kobles til Cityringen og resten af metronettet. Nogle af delene er så store, at de skal transporteres gennem byen om natten af hensyn til den øvrige trafik.

Indtil videre har tunnelboremaskinerne forvandlet knap 3,5 kilometer af hovedstadens undergrund til ny metrotunnel. De første stationer på strækningen, Enghave Brygge, Sluseholmen og Mozarts Plads, er dermed forbundet med Ny Ellebjerg, og forude venter den sidste del af etapen – ca. 900 meter frem til den kommende metrostation Havneholmen ved Fisketorvet.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*