Københavns Borgerrepræsentation har givet grønt lys til en udredning af to mulige forlængelser af metrolinje M4 til Ydre Nordhavn. Begge linjer friholder Nordhavnstippen for metrobyggeri.
Nordhavn udvikler sig med hastige skridt med boliger og sprudlende butiks- og caféliv. Man kan allerede i dag hoppe på en metro til den inderste del af Nordhavn, men i takt med at bydelen vokser, stiger behovet for længere metroskinner mod den ydre del af Nordhavn.
Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation har derfor besluttet, at By & Havn nu kan igangsætte de nødvendige undersøgelser af to mulige forlængelser af linje M4, der i dag har endestation ved Orientkaj.
”Når vi gør plads i Nordhavn til flere københavnere, skal de selvfølgelig have nem adgang til offentlig transport. Med en forlængelse af metrolinjen til Ydre Nordhavn kobler vi området sammen med resten af byen, reducerer behovet for en bil, og bevarer samtidig naturområdet Nordhavnstippen,” siger overborgmester Lars Weiss (S).
Det har været en forudsætning for Borgerrepræsentationens beslutning, at Nordhavnstippen holdes fri for metrobyggeri. Området rummer masser af natur og dyreliv, som dermed bliver bevaret i området.
To mulige linjer
Metroselskabet udfører undersøgelserne for By & Havn af de to mulige metrolinjer med henholdsvis to og tre stationer i Ydre Nord-havn.
Metroen skal etableres som en forlængelse af højbanen ved Orientkaj og bringer flere stationer i spil i forlængelsen af M4. På kortet ses de to mulige linjeføringer med stationer.
Fakta
- Metroselskabet vil i udredningen bl.a. belyse, hvordan metroen
kan anlægges i etaper. Samtidig vil omkostninger og
mulighed for besparelser også blive kvalificeret. Derudover
vil der blive udarbejdet detaljerede tekniske tegninger, der
kan indgå i den videre planlægning af Nordhavn. - Metroselskabet skal udrede to metrolinjer i form af Rød variant
og Blå hovedforslag. Rød variant har tre stationer: v/Levantkaj,
v/Krydstogtkaj og v/Fiskerikaj. Blå hovedforslag har to
stationer: v/Levantkaj og v/Nordhavn C. - Udredningen forventes at tage 12-14 måneder, og resultatet
vil blive forelagt Borgerrepræsentationen sammen med en
anbefalet linjeføring til beslutning. - Herefter gennemføres en VVM-undersøgelse af den besluttede
linjeføring, der igen forelægges Borgerrepræsentationen,
hvorefter metrolinjen kan anlægges. - Metrolinjen til Ydre Nordhavn forventes færdig i 2030.
- Den kommende metrolinje skal på sigt betjene de ca. 35.000
beboere og 28.000 arbejdspladser, der i undersøgelsen er
forudsat for Nordhavn ved fuld udbygning i 2062. - Anlæg af metro i Ydre Nordhavn skal som udgangspunkt finansieres
af By & Havn jf. principaftalen mellem staten og
Københavns Kommune fra 2014 herom.
Be the first to comment