Havnevigen, der med sine forskelligartede byggerier har været under opbygning siden 2012, er ved at være et nyt helstøbt kvarter med en enestående sandbadestrand, hvor folk flokkes om sommeren.
Af Jan Trojaborg
Der er byggeaktivitet i baggrunden. For på Islands Brygge syd er man ved at færdiggøre den sidste etape på den havnevig, som har været i brug i nogle år.
”København er en fantastisk by og meget divers. Hvert kvarter har sin charme og sin egenart, og det har Havnevigen også”, fastslår Henrik Bo Hansen med varme i stemmen, mens vi skutter os i kulden.
Det kræver nybyggermentalitet at bo i et projektkvarter, hvor alt bogstaveligt talt bygges op fra grunden. Tidligere var her losseplads, HT-bus garage og småindustri.
”I dag er der fashionable boliger i den dyre ende med beboere, der har ønsket at bo i et område med fantastisk potentiale. Det kræver både tålmodighed og overbærenhed”, fortsætter Henrik, der er bestyrelsesmedlem i GAS – Grundejerforeningen Artillerivej Syd, der omfatter hele det store boligområde i det sydlige Islands Brygge fra Drechslergade til dets diametrale modsætning Nokken.
Lækkert område
Det er et lækkert område med folk, der er begejstrede for at bo her og alle dets muligheder, og som kommer hinanden ved, fortæller Henrik Bo Hansen, der for øvrigt selv er professionel iværksætter.
”Vi besøger hinanden og holder vejfester, for vi er ved at bygge et nyt kvarter op. Men det har krævet noget særligt, idet vi selv har skullet skabe og derudover betale for tingene. For eksempel noget så elementært som veje og noget så usynligt som kloakker. Det betyder, at vores grundejerforening indtil nu har været en anlægsorganisation, der forhåbentligt snart kan blive en driftsorganisation”, siger han.
Fem udviklere, PKA, Pension Danmark, Walls, NCC og Sjælsøgruppen har bebygget hvert sit område med hver sine bygherrer i utakt, hvilket har gjort processen langvarig.
Lige nu er det livlinen til ´badesøen´, som er på dagsordenen. Om sommeren er der liv og glade dage omkring vigen med dens op til 2 meter dybe vand og den over 200 meter lange unikke sandstrand, der oprindeligt blev undfanget af arkitektfirmaerne Plot og West 8.
GAS undersøger nu muligheden for udbygning af faciliteter så som toiletter og har en indledende dialog med kommunen, som man mener bør tage ansvar for alle de mange københavnere, der kommer her som gæster.
Bro på vej
I årevis har der været diskussion om, hvor en bro over Havnevigen skulle ligge. Helt ude ved havnepromenaden eller i fortsættelse af den eksisterende vej Islands Brygge som en gang- og cykelbro bag om kajak- og roklubberne og ud til Nokken.
Hos GAS glæder man sig. For endelig langt om længe har politikerne ombestemt sig, så vejen nu bliver den naturlige løsning, som man lokalt hele tiden har ønsket sig.
Desværre mangler den altafgørende byggetilladelse fra Teknik- og Miljøforvaltningen, der desværre endnu en gang ikke leverer til tiden.
Det lange forløb betyder, at både gående og cyklende må tage en ordentlig rundtur omkring Rundholdtsvej for at komme videre til Nokken og til Slusen. Cowi har projekteret, mens Aarslevs gravkøer venter utålmodigt på at grave kanalen fra selve vigen ud til havnen færdigt.
Lokale står for vigen
På begge sider af kanalen vil der blive skabt et hyggeligt miljø. Vandspejlet i vigen ligger 1,3 meter over vandet i havnen, så det er blot overskudsvandet, der løber over en dæmning, gennem kanalen og havner ude i havnen, mens det friske og rene havnevand gennem fire pumper føres ind i vigen, så vandet her hele tiden er friskt.
GAS har flere frivillige hold, der holder øje med, at pumperne virker. Hvis de strejker, lyser den røde lampe ved den kommende bro som tegn på, at folk skal lade være med at bade.
Ifølge Henrik Bo Hansen er det endnu et eksempel på den entusiasme, som hersker blandt de beboere, der deltager i frivilligt arbejde til gavn for beboerne, men så sandelig også for de mange, der gæster området og især stranden, når vejret er til det.
Henrik Bo Hansen accepterer den støj og virak, der kan opstå her.
”Det er jo udtryk for liv, og bor man i en storby som København, må man leve med det, nyde det og se det som udtryk for et stort, dejligt fællesskab. Det handler om balance med respekt for beboerne”, siger Henrik Bo Hansen.
Trafikal isolation
Området lider under manglende tidssvarende trafikmuligheder. På Artillerivej går bussen som eneste offentlige livline. Derfor er det et stort ønske blandt beboerne, at planerne om en bro tværs over havnen realiseres.
Den vil skabe forbindelse til den kommende Enghave Metrostation og dermed hele den offentlige trafik. Senest har politikerne på rådhuset besluttet, at de skal undersøge en sådan bro frem mod åbningen af Sydhavnsmetroen.
Der forhandles endvidere om at få anlagt et stoppested for Havnebussen, hvilket også vil være en stor tiltrængt forbedring. At stoppestedet kommer, er vedtaget. Det er kun placeringen, der skal 100% på plads.
Indtil videre er transport overladt til cykler og biler, der som ét af de få steder i byen næsten slet ikke optræder i gadebilledet. De er nemlig overvejende parkerede i de underjordiske garager eller i de garager, der hører til nogle af husene, så børnene kan lege frit og ubekymret mellem husene. Det er i tråd med dét, nogle politikere forestiller sig for andre områder af byen i fremtiden. Færre biler i gadeplan og dermed mere plads til cyklister og gående.
Markant arkitektur
Området favner vidt forskellige byggerier, der måske ikke altid korresponderer, men er udtryk for forskellige arkitekters og bygherrers smag og valg af materialer. Tilbage i 2013 flyttede Havnevigens første beboere ind i de 49 rækkehuse over for roklubberne kaldet Koncepthusene tegnet af Arkitema, der også er fadder til de ikoniske huse ´De Tre Søstre´, og Strandhusene, hvorfra beboerne kan hoppe direkte i vandet eller entre deres paddleboard fra egen badestige. Langs sandet ligger 110 ejerboliger kaldet Byhusene, tegnet af Vandkunsten særligt for børnefamilier med inspiration fra Kartoffelrækkerne og den engelske byhusstil. I baggrunden ses vartegnet Bryggeblomsten og lejeboligerne Artillerigården og Artillerihaven. I den nordlige del af området ligger Polaris som to modstående trapper med udkig til Silver Arrow ud mod Artillerivej. Til at sikre forsyningerne er der Rema 2000, der er alt andet end arkitekttegnet, Netto og Irma samt en THansen og Café Nöa´h, der ligger i lejlighedsblokken Strandtorvet. Ved det nærliggende høje byggeri ud mod havnen, som ventes færdig inden for et par år, anlægges der et stort torv med restauranter og butikker, der nok bliver det kommende mødested for beboerne i området.
Be the first to comment