Af Anders Bo Petersen
Inden coronaen kom, havde rigtig mange virksomheder fokus på god ledelse og på, hvordan medarbejderne kunne trives godt på arbejdspladsen. Men med hjemsendte medarbejdere, der er tvunget til at arbejde hjemmefra, så er det noget sværere at have fokus på trivsel og god ledelse. Men ikke umuligt.
Nu har Anita Palmgren, som privat bor på Teglholmen, skrevet en håndbog om ledelse i en coronatid. Og selvom virksomhederne har omstillet sig på imponerende vis i forhold til praktikken, så er tiden inde til ”et servicetjek af ledelseskompetencer og -metoder” for fortsat at kunne sikre resultater og trivsel, mener Anita Palmgren.
”Min bog er både til ledere og medarbejdere, der er interesseret i at tilegne sig nogle brugbare redskaber for at få et samarbejde til at fungere, både hvad angår trivsel og resultater. Bogen har en holistisk indgangsvinkel til ledelse, og jeg giver nogle helt konkrete værktøjer videre, som jeg selv har erhvervet som leder og Master Coach”, fortæller Anita Palmgren.
Vi kan alle lære
Allerede da Danmark lukkede i marts 2020, opstod ideen til bogen.
”Vores arbejdssituation blev med et fingerknips helt anderledes, end den plejede at være. Tal fra Danmarks Statistik viser, at op mod 40 % af arbejdsstyrken pludselig blev tvunget til at arbejde hjemmefra, og det tal er formentlig endnu højere nu. Hjemmearbejdet sætter os i en ny situation i forhold til f.eks. det kollegiale, det sociale, motivationen, samarbejdet og målsætningerne. Og jeg tror, at vi er ved at indse, at forskellene og udfordringerne er større, end vi måske troede, da det begyndte. Jeg opdagede f.eks. personligt, at flere og flere i mit netværk begyndte at miste motivationen for deres arbejde. De følte sig ”afkoblede”. Det blev jeg nysgerrig på – hvorfor var deres motivation dalende under corona?”, siger Anita.
Hun begyndte derfor at spørge mere og mere om oplevelserne i sit netværk. Senere gik hun mere systematisk til værks med en digital undersøgelse samt 14 dybdegående interviews. Og det er det arbejde, som bogen udspringer af.
Ledelse på dybt vand
”Jeg gerne vil dele de erfaringer, som jeg har gjort mig i forbindelse med min undersøgelse og mine interviews. Det giver nemlig et værdifuldt indblik i, hvordan det er at arbejde under en pandemi for både medarbejdere og ledere. F.eks. er det kommet meget bag på mig, hvor lidt fokus man har haft på det sociale aspekt. Lederne er blevet kastet ud på dybt vand – uden at vide om de egentlig kunne svømme. Faktum er, at det er meget anderledes at lede på fysisk afstand”, siger Anita.
Hun håber, at folk kan få brugbare tips og konkrete værktøjer til, hvordan man kan komme igennem coronatiden, og synes, at både ledere og medarbejdere med fordel kan læse bogen.
Om forfatteren
Anita Palmgren har mere end 25 års erfaring med HR og ledelse, blandt andet fra Mega Records, DR og Sky Radio. Anita har gennem tiden ansat mere end 300 mennesker, hvilket betyder, at hun har læst rigtig mange ansøgninger, har afholdt rigtig mange jobsamtaler og mødt et hav af kandidater. Derudover er Anita både DiSC-certificeret samt certificeret Master og Team Coach. Bogen hedder Ledelse i en coronatid.
Be the first to comment