Flere nye og ekstra parkeringspladser til el-opladning

Det går utrolig hurtigt med salget af el- og plug-in hybrid biler i øjeblikket, og i sidste måned var 43 procent af alle nye biler en opladelig bil. Ydermere er der netop indgået en bred politisk aftale, der betyder, at kommunerne fremover både må lave udbud og bidrage økonomisk til at opstille ladestanderne. Venstre i København mener, der skal handles hurtigt.

Rekordsalget af grønne biler stiller store krav til ladeinfrastrukturen, der nødvendigvis skal følge med udviklingen i andelen af grønne biler. Udbygningen af ladeinfrastrukturen i København skal ifølge Venstre være et skridt foran salget af elbiler, så opladningen ikke bliver en barriere og en kæp i hjulet for, at en fortsat stigende andel af københavnere skifter fra en benzin til elbil. Venstre ønsker også flere parkeringspladser til elbiler – både nye parkeringspladser (uden ladestandere) forbeholdt elbiler, og nye ”opladningspladser”, hvor man må holde i 3 timer og lade og så skal køre videre.

Ifølge Cecilia Lonning-Skovgaard, så sidder ”København på hænderne” i forhold til den grønne omstilling af bilparken.

”Vi vidste at planerne var på vej, men vi har stadig ingen udrulningsplan. Det er Enhedslisten, der sidder på Teknik- og Miljøborgmesterposten, og det har på mange områder vist sig rigtig skidt for københavnere med bil. Både dem med og uden el-biler”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.

Derfor vil hun straks efter kommunalvalget, at politikerne får fremrykket planerne for at udrulle ladestrukturen.

”Mange københavnere bor i etageejendomme og kan ikke oplade deres bil over natten i carporten derhjemme. Det kræver, at der bliver opsat flere ladestandere ved p-pladser og på turbostationer, som skal drives på markedsvilkår. Vi skal også have arbejdspladserne til at spille en rolle, så man kan oplade, mens man er på arbejde. Det ligger lige for at bede de offentlige arbejdspladser, som f.eks. Region Hovedstadens store hospitaler eller Københavns Kommunes store Shared Service Center på Borups Alle, om at opsætte ladestandere på medarbejder-parkeringspladserne. Og ligeledes må det være muligt at lave aftaler med private arbejdspladser i Københavns Kommune om, at de opsætter ladestandere – især fordi stadig flere virksomheder tilbyder deres medarbejdere grønne firmabiler”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.

Selvom kommunerne med Aftalen om Regulering af ladestandermarkedet endelig har fået grønt lys til at lave udbud om opsætning af ladestandere og til at yde støtte til opsætning af offentligt tilgængelige ladestandere, der hvor det måtte være nødvendigt, så tror Cecilia Lonning-Skovgaard, at langt de fleste standere kommer op uden at kommunen støtter med så meget som en krone.

”Når vi er i en by, så er det så økonomisk attraktivt for selskaberne, at jeg tror langt det meste kommer af sig selv. Jeg tror faktisk, at jeg vil være en anelse overrasket, hvis det bliver nødvendigt at lave kommune tilskud. Det håber jeg heller ikke, for det bør være en privat opgave ligesom det er private, der driver tankstationer”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.

Hun mener, at det overvejende er kommunens rolle at være koordinerende i forhold til udbud.

”Som kommune kender vi byen, og det kan og skal vi bruge aktivt og understøttende i en rettidig planlægning af ladeinfrastrukturen. Til gengæld skal vi kun gøre det, vi er gode til, og ikke konkurrere med markedets operatører. Vi skal ikke stå i vejen, men hellere samarbejde med private aktører. Vi skal bidrage til at sætte skub i opstillingen af ladestandere, og den fysiske etablering og driften af ladeinfrastrukturen skal vi overlade til de private aktører, der har ekspertise, know-how og forretningsindsigt”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.

Og så skal ladeinfrastrukturen naturligvis tænkes ind fra start i udviklingen af nye byudviklingsområder som bl.a. Nordhavn, Jernbanebyen og Nordøstamager med forberedelse til ladestandere.

”Vi skulle jo nødigt ud i at grave alle nye fortove op for at anlægge ladestationer ved hver eneste parkeringsplads efterfølgende”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard og fortsætter ”den københavnske infrastruktur skal matche byens grønne ambitioner og samtidig sikre, at det er muligt at have en bil for dem, der har brug for en bil for at få arbejde eller familieliv til at hænge sammen. Og når det næste gang er tid til at skifte bilen ud, arbejder Venstre for, at det er nemt og attraktivt at træffe det grønne valg med en fremtidssikret ladeinfrastruktur, hvor der er nok ladestandere og lynladestationer til at dække behovet”.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*