Tekst og foto: Jette Ingerslev
En tur langs Havnefronten giver altid oplevelser. Vejr og vind skifter. Farvespillet og former i skyer og vand ændrer sig. De mennesker, man møder, bevæger sig hele tiden i et nyt mønster.
MEN pludselig møder man på Havneholmen syd for Fisketorvet ”En Rigtig Dansk familie”, der står ganske ubevægelig. Det er en bronzeskulptur af Gillian Wearing (f. 1963). Den er placeret på Skibbroen foran Københavns Roklub, et sort træhus pyntet med et anker og forskellige opslag. Hele pladsen er indrammet af et vinklet nybyggeri og havnekajen, hvor der ligger husbåde og andre fartøjer.
Hvad er historien bag den nye skulptur, der bringer helt nyt og anderledes liv til området?
Hvad er en rigtig dansk familie anno 2016?
Det spørgsmål ønskede den engelske kunstner Gillian Wearing at besvare i samarbejde med DR, Statens Museum for Kunst, Københavns Kommune og Kunsthal Aarhus.
Gennem en landsdækkende kampagne satte Wearing sig for at finde ”en rigtig dansk familie”. Familier fra hele Danmark kunne melde sig til at deltage. En dommerkomité blev nedsat og skulle udvælge den repræsentative familie, som efterfølgende ville blive modelleret i fuld størrelse og støbt i bronze.
DR rejste med rundt i landet for at følge hele processen fra interviews med de tilmeldte familier over dommernes voteringer til udpegningen af vinderfamilien.
Undervejs blev videooptagelser, fotos og de i alt 492 familiers beskrivelser af sig selv præsenteret på de tilknyttede 14 regionale kunstinstitutioner.
I efteråret 2017 blev de lokale udstillinger samlet i en afsluttende udstilling, ”Family Stories”, på Statens Museum for Kunst (SMK). Tre tv-programmer blev vist op til afsløringen af skulpturen af vinderfamilien, Lysholm Thorsen, foran SMK i oktober 2017.
Ifølge planen skulle skulpturen derefter placeres i det offentlige byrum. Københavns Kommune inviterede alle lokaludvalg til at indsende forslag til en egnet placering. Borgerpræsentationen endte med at vedtage en placering i et af Københavns nye boligområder langs havnefronten på Skibbroen.
Skulpturen
”En Rigtig Dansk familie” er en naturalistisk bronzeskulptur i naturlig størrelse af en lille familie med mor, far og lille datter. Mor står til venstre og far til højre. De nærmest skærmer deres lille – vel toårige – pige, der står på en taburet imellem dem. Skulpturen er placeret på en 30 cm høj, rektangulær, blankpoleret grøn granitsokkel. Fortil på soklen findes en messingplade med oplysninger om titel, billedhugger og tilhørsforhold.
Moderens højre hånd ligger foran på barnets mave, mens den venstre går bagom barnet og holder let om faderens arm. Faderens højre hånd har et let greb om barnets venstre hånd. Begge forældre viser omsorg for barnet. Helhedsbilledet signalerer samhørighed og harmoni.
Moderens ansigtsudtryk med optræk til et smil viser en selvbevidst kvinde. Hun har brede læber og næse. Hun kunne være af afrikansk afstamning. Håret er kortklippet og strøget lidt tilbage. Hun er klædt i en langærmet skjorte og korte shorts med en kæk lynlås i siden. Om halsen og ned over brystet har hun et løst arrangeret tørklæde med frynser. På de bare fødder har hun – i stor kontrast til den øvrige patinerede bronze – et par lyseblå kondisko med hvide såler. Faderen, der er et halvt hoved højere end moderen, har nordiske træk. Hans ansigtsudtryk er helt neutralt. Håret er kortklippet. Han er iført tætsiddende sportsbukser og let opsmøgede ærmer på sportsjakken med polo-spiller-logo. På venstre håndled har han et stort armbåndsur. Rolex? På fødderne bærer han – ligeledes kontrastfyldt – grønne tennissko med hvide såler, snuder og snørebånd. Barnet er lidt buttet og har ansigtstræk, der slægter moderen på. Pigen er kortklippet. Hun bærer en kort kjole, der falder i mange fine folder omkring den lille krop. Ligesom moderen har hun et lille halstørklæde, der spidser til foran på brystet. På fødderne har hun i kontrast små, sølv-hvide snøresko. Hendes venstre ben er bøjet, som om hun er ved at ville gå hen mod noget, som udspiller sig lidt længere borte, men som alle tre familiemedlemmer er optagne af – og som de potentielt beskytter barnet mod ved at holde om det.
Opsættelsen på Skibbroen skete d. 14.9.2020. Den aktuelle placering i et nyetableret boligområde ligger helt på linje med en ung families liv.
”En Rigtig Dansk Familie” er støttet og realiseret i samarbejde med Bikuben fonden, Københavns Kommune og Statens Kunstfond.
Kunstneren
Gillian Wearing er født, opvokset og kunstuddannet i Birmingham i England. Hun vandt den prestigefulde Turner-pris i 1997. Hun har gennem hele sin karriere været dybt interesseret i familie-konstruktionen og alle de identitetsmæssige betydninger, udfordringer og forskydninger, som knytter sig til den.
Hun har lavet en række foto- og videoværker, der inviterer almindelige mennesker til at bekende deres hemmeligheder, fortælle om deres inderste kvaler og indrømme deres dybeste skam. Det har resulteret i en række rørende og urovækkende værker med vidnesbyrd om en kultur gennemsyret af tabuer og traumer.
Det aktuelle skulpturprojekt er Gillian Wearings tredje af sin slags med kampagner og udstillinger forud for den endelige bronzeskulptur. I Trento (Italien) bestod skulpturen af en kernefamilie med to børn og i Birmingham en familie med to enlige mødre og deres respektive børn. Begge steder skabte afsløringen af den valgte familie stærke reaktioner, især i Birmingham, hvor Wearing var opvokset og tillige en del af juryen.
Gillian Wearing har med den danske skulptur ønsket at sætte fokus på ”den almindelige familie” som ramme for udvikling af identitet, selvforståelse og selvfremstilling. ”Modsat mange andre monumenter vil dette være baseret på rigtige, nulevende mennesker. Og på det tøj, de har på i virkeligheden. Jeg vil gerne lave værket i bronze, fordi en familie skal være stærk, ligesom bronzen.”
Be the first to comment