Af Jesper Schou Hansen
Efter nogle kaotiske år med el-løbehjul fra ikke mindre end 13 forskellige udbydere, så vender de nu tilbage. Men bor du på Christianshavn eller Bryggen – bortset fra den sydligste del, så kan du hverken leje et el-løbehjul der – eller afslutte turen der.
Det kan du heller ikke i Indre By og på dele af Vesterbro og Østerbro samt visse dele af Amager.
Bor du derimod på Engholmene, Teglholmen eller Sluseholmen, så kan du godt både leje og aflevere el-løbehjul i dedikerede zoner i området – ligesom det er muligt flere andre steder i byen. Forvirret? Det er der nok også andre, der er.
De nye regler er et resultat af den politiske aftale, som politikerne indgik efter de første kaotiske år med el-løbehjul. Foreløbig er det kun to selskaber, som har fået lov til at sætte el-løbehjul på gaden – og yderligere to havde vist interesse.
Ifølge Havnefrontens oplysninger kan løbehjulene kun parkeres i 240 parkeringsområder, når turen afsluttes. Man kan altså ikke bare afslutte turen, hvor man har lyst. Man kan dog stadig køre i Indre By, på Bryggen og Christianshavn – men altså ikke afslutte turen der. Eller leje el-løbehjulet der.
Stopper man alligevel uden for en af de 240 parkeringszoner, så fortsætter taxameteret med at køre.
Derfor er det så besværligt
”Vi har tidligere oplevet store problemer med løbehjul, som var efterladt på kryds og tværs af fortove og cykelstier – og gjorde det svært for københavnerne at komme rundt i byen. De problemer skal de nye regler gerne få bugt med. Derudover vil vi løbende være i dialog med udlejningsfirmaerne for at håndtere eventuelle udfordringer”, siger enhedschef i Teknik- og Miljøforvaltningen Jesper Borch om baggrunden for de noget bøvlede regler.
For at sikre sig at de nye regler bliver overholdt, vil kommunens p-vagter foretage regelmæssig kontrol af parkerede løbehjul, så snart de første udbydere sætter løbehjul på gaden – hvilket formentlig sker i ugen, der kommer.
Finder de el-løbehjul, der står uden for parkeringsområderne, og som ikke er under udlejning, vil løbehjulene blive fjernet, og udbyderen får en regning på 338 kr. pr. el-løbehjul.
Nye regler for udlejningscykler
Ud over nye regler for løbehjul har politikerne også fastsat regler for udlejningscykler, som nu kan opsættes efter nærmere aftale med kommunen.
Til forskel fra reglerne for el-løbehjul er der ikke et loft over antallet af udlejningscykler, og der er heller ikke nogen forbudszone. Cyklerne er imidlertid henvist til parkering i cykelstativer og lignende.
P-vagterne gennemfører månedlige stikprøvekontroller overfor udlejningscyklerne. Der er endnu ingen udlejere af cykler, der har lavet aftale med kommunen, men kommunen oplyser, at de forhandler med to udbydere om at få i alt 3500 cykler på gaden.
Be the first to comment