Der er gang i salget af elbiler og plug-in-hybridbiler, og det mærkes i særdeleshed i København. Efter flere års stilstand har Københavns Kommune i 2020 oplevet en stor stigning i antallet af elbiler, og fra 2019 til 2020 er antallet næsten fordoblet. Den samme tendens ses for plug-in-hybridbiler, som også har behov for ladeinfrastruktur.
Den udvikling har de også bemærket på Islands Brygge. Det har de to grundejerforeninger Havnestaden og Islands Brygge Syd taget konsekvensen af og arbejder nu målrettet for at få etableret en række parkeringspladser til el-ladestandere. Noget politikerne gerne vil hjælpe med.
Privat og offentligt samarbejde
”Vi arbejder med en række konkrete placeringer. Det er vores hensigt at have tidsbegrænsning på. Altså således at der eksempelvis ved hurtigladestandere er mulighed for 1 times parkering og ved de almindelige ladestandere er mulighed for 3-4 timers parkering”, siger Thomas Kjellberg Christensen, næstformand i grundejerforeningen Havnestad og ansvarlig for projektet.
Politikerne har også fået øjnene op for udfordringerne. Således har Venstre spillet ud med et forslag til en udrulning af el-ladestandere og stationer i København.
”Der er godt gang i salget af hybrid- og elbiler. Derfor skal vi også sikre ladeinfrastruktur, så vi kan fortsætte med at få skiftet ud i bilparken. Men det kræver noget lovændring. Lige nu må vi ikke engang tage en kommunal ejendom og bede nogle operatører byde ind på at lave en ladestation dér”, siger Venstres Cecilia Lonning-Skovgaard, der er beskæftigelses- og integrationsborgmester.
Hun mener, at kommunerne burde kunne anvise arealer og derefter gennemføre et udbud, så der på den måde kom skub i opsætningen af ladestationer. Men det kræver ifølge hende altså en lovændring.
Sjælden enighed
Fra den helt modsatte side af Borgerrepræsentationen lyder tilsvarende toner. Her ønsker teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen fra Enhedslisten også bedre muligheder for kommunerne til at tage aktiv del i udrulningen og bakke op om den grønne omstilling.
”Vi skal hjælpe til at gøre det attraktivt at skifte diesel- og benzinbiler ud med køretøjer på grøn drivkraft, og jo lettere det bliver at oplade en elbil, jo mere oplagt bliver det også at tage det grønne valg. Teknik- og Miljøforvaltningen har i dialog med en række kerneaktører på området udarbejdet første del af den handlingsplan, som skal fremtidssikre hovedstadens ladeinfrastruktur”, siger Ninna Hedeager Olsen.
Mens det for resten af landet gælder, at 68 procent kan parkere på egen grund og derfor har mulighed for at lade ved egen bolig, er det kun tilfældet for 14 procent af københavnerne. Omvendt holder 50 procent af bilerne parkeret på gaderne i København, og derfor er der her et særligt behov for offentligt tilgængelige ladepunkter.
Derfor foreslår Teknik- og Miljøforvaltningen også et ambitiøst mål om, at der i 2025 maksimalt er 250 meter til et offentligt tilgængeligt ladepunkt fra al etagebyggeri i København. Men skal dette mål nås, er der behov for at give kommunerne bedre muligheder for at tage del i udrulningen af ladeinfrastrukturen.
Uenighed om finansiering
Mens der således er enighed mellem de to partier om formålet, så er der ikke enighed om finansiering. Mens Venstres Cecilia Lonning-Skovgaard taler om en udrulning finansieret af udbyderne af el-ladestandere, så ønsker Enhedslistens Ninna Hedeager Olsen, at kommunen bidrager med penge.
”Det vil være fordelagtigt, hvis vi kan få lov at medfinansiere og lave udbud for ladeinfrastruktur på offentlig vej – f.eks. ved at sætte offentlig tilgængelig ladeinfrastruktur op ved kommunale bygninger”, siger Ninna Hedeager Olsen.
Udover at sikre ladeinfrastruktur foreslår forvaltningen desuden at oprette op mod 2000 parkeringspladser reserveret til elbiler uden lademuligheder. Initiativet skal gøre det lettere for bilister med elbil at finde en parkeringsplads, både generelt og efter endt opladning på ladestander-p-pladser med tidsbegrænsning.
Det er tidligere politisk besluttet at tidsbegrænse parkeringen på p-pladser med ladestandere for at gøre disse mere tilgængelige. At gøre det let at finde parkeringsplads med elbil kan bidrage til at gøre det attraktivt for københavnere at udskifte diesel- eller benzinbilen med en elbil.
Boks:
Stadig få el- og hybridbiler
Selvom stigningen har været stor, så udgør el- og plug-in-hybridbiler stadig kun 1,1 % af det samlede antal privatejede biler i København.
I 2020 var der 990 elbiler og 470 plug-in-hybridbiler. Når der ses på det samlede antal registreret i København inklusive erhverv og leasing, er der dog ca. 3.400 elbiler og 2.000 plug-in-hybridbiler.
Be the first to comment