By & Havn skal kigge på bro ved Tømmergraven

Stien skulle gå lige over arealet, hvor 18 meter lange både gøres klar og sættes i vandet og tages op. Nu skal By & Havn forsøge at finde en løsning. Foto: Mikkel Bækgaard / Havnefronten.

Af Jesper Schou Hansen og Mikkel Bækgaard

 

Den står der allerede. En helt nybygget gang– og cykelbro, der endnu inden den er indviet giver anledning til stor utilfredshed hos både en politiker og hos Københavns Roklub, der har klubhus ud til Tømmergraven.

”Jeg synes, at adgangsvejene omkring broen er dårligt tænkt. Broen vil nemlig føre cyklister og gående direkte ind over roklubbens bådeplads. Det er dumt og farligt, når de arbejder med bådene”, siger Heidi Wang (V) medlem af Københavns Borgerrepræsentation og medlem af By & Havns bestyrelse.

Hun har derfor rejst sagen i By & Havns bestyrelse og i følge hende, så er der en mulig løsning på vej.

”Jeg har rejst sagen i By & Havns bestyrelse – og nu skal de sammen med Teknik- og Miljøforvaltningen kigge på mulige løsninger, så vi kan få det her løst. Jeg har også talt med Teknik- og Miljøforvaltningen for at sikre mig, at der er den nødvendige dialog”, siger Heidi Wang.

 

Vigtigt for roerne

Heidi Wang er ikke selv aktiv roer, men hun kender folkene bag Københavns Roklub fra den årlige kinesiske dragesejllads – og har derigennem fået en grundig introduktion til problematikken.

Hos Københavns Roklub har man længe peget på, at stiforbindelse vil give problemer.

“Broen fører fra de nybyggede områder på Nobelholmen ind på Roklubbens område og over til Tømmergravsgade på den anden side af klubbens areal. I lokalplanen er der nemlig lagt op til, at der skal være fri passage langs vandet. Det, mener vi dog, vil give potentielt mange farlige situationer, når cyklister og gående krydser området, mens vores medlemmer er ved at gøre vores op til 18 meter lange både parat”, siger Flemming Pedersen, der er næstformand i Københavns Roklub.

En roklub består af et bådehus, en bådeplads, hvor bådene opholder sig på vej op og ned fra vandet, og en adgang til vandet. Og når bådene er ude, er der ikke plads til passerende cyklister, forklarer Flemming Pedersen:

“Bådpladsen i Københavns Roklub er designet sådan, at den har samme længde som bådehuset og ikke længere. Det betyder at vores både spærrer hele længden mellem bådehus og vand af, når de er på vej op og ned fra vandet – det er dér, hvor cyklister og gående samtidig skal kunne passere på tværs”.

1 Comment

  1. Det vil være bedre at flytte roklubben og bibeholde broen.
    Vi har kun dårlige oplevelser med deres medlemmer. De ønsker ikke andre i nærheden. Brokker sig vildt hvis man kommer sejlende ind. Som om de har patent på hele det store areal.
    Næh…… ud med dem.

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*